Schrijf je in voor de Trefdag Zwembaden 2023

De Trefdag Zwembaden is dé ontmoetingsdag voor iedereen die in een zwembad werkt: lesgevers, onthaal- & kassapersoneel, promotoren, redders, schoonmaakpersoneel, techniekers en beheerders. Kom met je voltallige team naar de trefdag, volg boeiende sessies, wissel ervaringen uit met collega’s van andere zwembaden en keer geïnspireerd terug!

Programma

DAGPROGRAMMA
09u15 – 10u00Onthaal met koffie
10u00 – 11u15Plenum & bedrijfspitches
11u30 – 12u30Sessieronde 1
12u30 – 13u45Lunch
13u45 – 14u45Sessieronde 2
15u00 – 16u00Sessieronde 3
16u00 – …Slotdrink
Donderdag 30 november 2023

Aquatopia Aalst
Zwembadlaan 2
9300 Aalst

Schrijf ten laatste in op 23 november 2023.

Plenum & bedrijfspitches (10u00 – 11u15)

PLENUM
TitelSpreker(s)
“Welkom!” De kunst van gastvrijheidHilde De Laet
BedrijfspitchesBedrijfspartners
Klik op de sessietitel om meer info te lezen over de sessie.

Sessieronde 1 (11u30 – 12u30)

SESSIERONDE 1
SessieTitelSpreker(s)
Sessie 120 jaar PPS in VlaanderenWim Rasschaert
Sessie 2Aansprakelijkheid reddersGeert Vandenwijngaert
Sessie 360-20-20 poetsplanningKris Hens
Sessie 4Samenwerking zwemschoolMorganne Lambrechts
Sessie 5Gastvrijheid en klantblijheidHilde De Laet
Sessie 6💦 Leerlijn zwemmenGretl Vandamme
Sessie 7Rondleiding techniekers/
Klik op de sessietitel om meer info te lezen over de sessie.

Sessieronde 2 (13u45 – 14u45)

SESSIERONDE 2
SessieTitelSpreker(s)
Sessie 8Uitwisseling beheerders/
Sessie 9De leerlijn anno 2023David De Wandel
Sessie 10Better save than sorry – Energiebesparingen in zwembadenMarcel Vandenberg
Sessie 11Ergonomie en veiligheid bij schoonmaakKris Hens
Sessie 12Omgaan met lastige of agressieve klantenJan Van Eekelen
Sessie 13💦 Aqua CircuitTiffany Van Driel
Sessie 14Brand in het zwembad?Yannick Hens
Sessie 15EHBO in “andere” situatiesShawny van Pottelberg
Sessie 16Rondleiding algemeen/
Klik op de sessietitel om meer info te lezen over de sessie.

Sessieronde 3 (15u00 – 16u00)

SESSIERONDE 3
SessieTitel Spreker(s)
Sessie 17Uitwisseling techniekers/
Sessie 18Uitwisseling poetsmedewerkers/
Sessie 19Uitwisseling onthaalmedewerkers/
Sessie 20Redder van de toekomstKarel Logghe
Sessie 21Beleid grensoverschrijdend gedragEvi Van Coppenolle & Stijn De Wilde
Sessie 22Hoe manage jij het schoolzwemmen?Maxim Himpe, Tijs Robbens & Joke Leijssen
Sessie 23Omgaan met lastige of agressieve klantenJan Van Eekelen
Sessie 24💦 Aqua CircuitTiffany Van Driel
Sessie 25Brand in het zwembad?Yannick Hens
Sessie 26EHBO in “andere” situatiesShawny van Pottelberg
Sessie 27Rondleiding algemeen/
Klik op de sessietitel om meer info te lezen over de sessie.

Plenum & bedrijfspitches

Plenair: “Welkom!” De kunst van gastvrijheid

Hilde De Laet (Hidrodoe) vertelt over het belang van authentieke gastvrijheid in jouw zwembad. Hoe kan communicatie met jouw bezoekers hun zwembeurt versterken en leuker maken? Gastvrijheid en extreme klantgerichtheid is ook voor zwembaden van groot belang om een onvergetelijke ervaring te bezorgen aan je gasten en zelf meer plezier te hebben in je dagelijkse werk. De kunst om mensen het gevoel te geven dat ze welkom zijn, gaat verder dan louter ‘goede service’ en ‘vriendelijk glimlachen’. Hoe geef je een vijfsterrenservice?

Je kunt echt het verschil maken als je een ster bent in uitstekende klantenservice en gastvrijheid. Elk detail en iedereen in de organisatie is belangrijk om de ervaring te optimaliseren. Laat je inspireren om vanaf nu door een gastvrijheidbril te kijken!

Spreker: Hilde De Laet – Manager Hidrodoe

Bedrijfspitches

Farys, Gantner Ticketing, Het Sportburo, Rada Sanitaitechniek, Rasschaert Advocaten, Schell, Varitech en Vita Groep stellen zich kort voor tijdens een pitch.

Sessieronde 1

Sessie 1: 20 jaar PPS in Vlaanderen

In 2003 werd het eerste PPS zwembad gebouwd in Vlaanderen, tijd voor een terugblik! Maar vooral vooruitkijken naar kansen en opportuniteiten. Aan de hand van enkele zwembaden bespreken we verschillende mogelijkheden. Belangrijk is telkens hoe je jouw zwembad het best positioneert tegenover andere zwembaden.

 Komen aan bod:

  • DBFM: Aquatopia Aalst, de exploitatie in eigen handen houden;
  • Pierebad Grimbergen: een bestaand zwembad in concessie geven;
  • Intergemeentelijk samenwerken: verschillende samenwerkingsmogelijkheden;
  • DBFMO: Bredene, hoe op een participatieve wijze het programma van eisen bepalen;
  • DBFMO Turnhout: met een concurrentiedialoog zelfs ideologische discussies oplossen;

Spreker: Wim Rasschaert – Expert in zwembaden en PPS, Rasschaert advocaten

Sessie 2: Aansprakelijkheid redders

Een ongelukje is snel gebeurd, ook in een zwembad. Het toedienen van de nodige zorgen volstaat meestal, maar als de letsels erger zijn, kunnen vervelende vragen opduiken. Had dit niet kunnen worden voorkomen? Wie is hiervoor verantwoordelijk? Op basis van de regelgeving en de rechtspraak gaan we na hoe de taak van een redder moet worden uitgevoerd.

Spreker: Geert Vandenwijngaert – Ethias

Sessie 3: 60-20-20 poetsplanning

De poetsplanning omvat meerdere taken die regelmatig uitgevoerd moeten worden om de kwaliteit in een gebouw te kunnen garanderen. Zolang het team van medewerkers compleet is en er zich geen onverwachte zaken aandienen kunnen geplande zaken worden uitgevoerd. De uitvoering van de planning vormt nu net een probleem bij het wegvallen van collega’s of tijdens de vakantieperiodes. Welke taken geef je dan prioriteit en waarom? Hoe ga je hiermee om?

In deze sessie geven we een inzicht in de diverse taken die we in de schoonmaak uitvoeren, we kijken naar het belang  ervan en hun aandeel in het geheel van de poetsplanning. Door dit inzicht leren we efficiënt werken, brengen we gemoedsrust op de werkvloer en behouden we maximaal de kwaliteit zonder de druk al te veel te verhogen.

Spreker: Kris Hens – Team at Work

Sessie 4: Samenwerking zwemschool

De zwemfed zet sinds enkele jaren vol in op clubondersteuning en -begeleiding. De unisportfederatie, die momenteel meer dan 50.000 leden telt, voorziet in ondersteunende tools, opleiding en bijscholing alsook advies op maat. Tijdens deze sessie lichten we toe hoe zwemfed de zwembad- of zwemschooluitbater (deels of zelfs volledig) kan ontzorgen. en hoe je de zwemclub hierin kan betrekken. Daarnaast is er ook aandacht voor de lessen die zwemfed zélf geleerd heeft in ’s lands grootste zwemschool.

Spreker: Morganne Lambrechts – zwemfed

Sessie 5: Gastvrijheid en klantblijheid

In deze sessie duiken we dieper in op wat je als onthaalmedewerker kan doen om het onthaal zo gastvrij mogelijk te maken. Dit is immers het eerste contact met de gast en daar wordt de toon gezet voor het vervolg van de beleving om te komen zwemmen. Tips & tricks, nuttig advies en gemakkelijk te kopiëren voorbeelden. Tijdens deze sessie gaan we ook zelf actief aan de slag om al enkele verbeterpunten voor jouw onthaal te bedenken. We wisselen ervaringen uit en leren van elkaar.

Spreker: Hilde De Laet – Manager Hidrodoe

Sessie 6: Leerlijn zwemmen

Tijdens deze praktijksessie worden de fasen ‘Leren Overleven’ en ‘Leren Veilig Zwemmen’ behandeld. Hierbij gaat bijzondere aandacht naar ‘Waar liggen de moeilijkste lessen en fasen?’ en hoe je dit praktisch best aan kan pakken. Een ervaren lesgever geeft jouw tips en tricks die je lessen vlotter laten lopen. Leer van en met elkaar!

💦 ! Opgelet: deze sessie gaat door in het water – voorzie zwemkledij.

Spreker: Gretl Vandamme – zwemfed

Sessie 7: Rondleiding techniekers

Een rondleiding door het volledige zwembad met specifieke aandacht voor de technieken. Verneem alles over de verschillende zwemzones en krijg inkijk in de technische ruimtes in de kelder.

Sessieronde 2

Sessie 8: Uitwisseling beheerders

In deze sessie staat netwerken voorop. Leer je collega en collega-zwembaden kennen en wissel onderling uit over de nieuwste cijfers uit de kengetallen zwembaden en het publieksonderzoek.

Sessie 9: De leerlijn anno 2023

Op een speelse en eigentijdse manier leren zwemmen, hoe pak je dat anno 2023 aan? Tijdens deze sessie licht de zwemfed haar opleidingsvisie en leerlijn toe én introduceert ze ook praktische tools zoals de digitale module ‘Leren Zwemmen: praktische leidraad’ alsook Multiskillz for Swim, enz.

Spreker: David De Wandel – zwemfed

Sessie 10: Better safe than sorry – energiebesparing in zwembaden

De noodzaak van energie besparen. Waarom en hoe is dat mogelijk in een bestaand zwembad? Deze sessies brengt de casestudy Aquatopia Aalst. Een blik op de accommodatie, levensduurkosten van het gebouw, warmte- en waterbehandelingssystemen. Welke zaken kan je meenemen naar bestaande zwembaden? Daarnaast werpt de sessie een blik op het eerste zwembad zonder chloor in Nunspeet.

Spreker: Marcel Vandenberg – Hellebrekers

Sessie 11: Ergonomie en veiligheid bij schoonmaak

In tegenstelling tot de talloze (vaak revolutionaire) evoluties blijft schoonmaak in hoofdzaak een beroep van fysieke arbeid. In de ergonomie richten we ons op diverse domeinen om ons werk te verlichten zijnde machines – materiaal – de mens. Ergonomie is vooral een verantwoordelijkheid van de uitvoerder. Leer hoe wij, als mens, een cruciale rol spelen bij de juiste uitvoering van ons werk. Je krijgt een inzicht in de problematiek en hoe hiermee om te gaan aan de hand van praktische oefeningen, praktische voorbeelden en tips en tricks die we kunnen gebruiken in de praktijk.

Spreker: Kris Hens – Team at Work

Sessie 12: Omgaan met lastige of agressieve klanten

Intimidatie of agressie? Vaak worden deze termen door elkaar gebruikt. Wat is het verschil en hoe ga je hier op een assertieve manier mee om? Of beter, hoe vermijd je dergelijke reacties? Leer meer over hoe eerste indrukken en communicatie hier een rol in spelen.

De inschrijvingen worden beperkt tot 20 personen, zodat interactie mogelijk is. Deze sessie is dezelfde als sessie 23.

Spreker: Jan Van Eekelen

Sessie 13: Aqua Circuit

Het zwembad van de toekomst denkt niet alleen aan leren zwemmen, zwemmen als sport of sportieve vrijetijdsbesteding. Het zwembad biedt ook kansen naar revalidatie. In deze praktijksessie verken je het Aqua Circuit al doende. Hoe organiseer je laagdrempelige aqualessen in kader van revalidatie? Hoe zorg je voor variatie in je les dat zowel iemand met hartproblemen, een nieuwe knie, of herstellende van kanker op eigen tempo zijn voldoening vindt?Deze sessie is dezelfde als sessie 24.

💦 ! Opgelet: deze sessie gaat door in het water – voorzie zwemkledij.

Spreker: Tiffany Van Driel – Aquastar

Sessie 14: Brand in het zwembad?

Preventie is één van de belangrijkste zaken, het oefenen van branden blussen kan nu eenmaal niet binnen in een lokaal of toch wel? Door de digitale unit kunnen we letterlijk branden simuleren in de reële werkomgeving van de personen. Wat als er brand uitbreekt aan de inkomhal? … 
Deze sessie is dezelfde als sessie 25.

Spreker: Yannick Hens – Six Minutes

Sessie 15: EHBO in “andere” situaties

Een ongeluk is snel gebeurd, maar wat als een klant bijvoorbeeld onwel wordt in een kleedkamer? Of wat als er iemand in de glijbaan blijft? Hoe reageren we en wat zijn de procedures die we moeten volgen? Kom het te weten in deze workshop.
Deze sessie is dezelfde als sessie 26.

Spreker: Shawny van Pottelberg – Six Minutes

Sessie 16: Rondleiding algemeen

In deze rondleiding bezoek je de verschillende zwemzones, kleedruimtes, technische ruimtes, … Van kelder tot dak, ontdek het volledige complex van Aquatopia Aalst!

Sessieronde 3

Sessie 17: Uitwisseling techniekers

Bouw je netwerk uit en ga in overleg met collega-techniekers uit andere zwembaden.

Sessie 18: Uitwisseling poetsmedewerkers

Bouw je netwerk uit en ga in overleg met collega-poetsmedewerkers uit andere zwembaden.

Sessie 19: Uitwisseling onthaalmedewerkers

Bouw je netwerk uit en ga in overleg met collega-onthaalmedewerkers uit andere zwembaden.

Sessie 20: Redder van de toekomst

Redders hebben een divers takenpakket en verschillende verantwoordelijkheden. Hoe past de opleiding tot hoger redder zich hieraan aan? Waar liggen de voornaamste verschillen met vroeger en wat brengt de toekomst? Redfed geeft in deze sessie een overzicht van hoe de opleidingen zoveel mogelijk aan de realiteit gebonden blijven.

Spreker: Karel Logghe – RedFed

Sessie 21: Beleid grensoverschrijdend gedrag

Een zwembad is een specifieke omgeving waar grensoverschrijdend gedrag helaas kan voorvallen. Hoe zorg je dat je als zwembad grensoverschrijdend gedrag kan voorkomen? En hoe kan je correct optreden wanneer het misgaat?
Het Centrum Ethiek in de Sport werkte reeds met een aantal zwembaden samen in het uitwerken van een kader rond grensoverschrijdend gedrag. Zij lichten tijdens deze sessie dit kader toe. Zwembad Puyenbroeck past dit toe op de praktijk: ze stellen graag hun uitgewerkt beleid rond grensoverschrijdend gedrag voor.

Sprekers: Evi Van Coppenolle en Stijn De Wilde – Centrum Ethiek in de Sport

Sessie 22: Hoe manage jij het schoolzwemmen?

Is het schoolzwemmen regelen in jouw zwembad een heikel punt? Benieuw naar hoe andere zwembaden dit aanpakken? In Waregem gebeuren de zwemlessen schooloverschrijdend in niveau groepen, in Dendermonde kiezen ze om per school te komen zwemmen en het rooster al vroeg vast te leggen, Geel zorgt met een extra stimulans dat alle schoolkinderen waterveilig zijn. Benieuwd naar hun aanpak?

Sprekers: Maxim Himpe (Zwembad De Treffer Waregem), Tijs Robbens (Zwembad Olympos Dendermonde) en Joke Leijssen (Stedelijk zwembad Geel)

Sessie 23: Omgaan met lastige of agressieve klanten

Intimidatie of agressie? Vaak worden deze termen door elkaar gebruikt. Wat is het verschil en hoe ga je hier op een assertieve manier mee om? Of beter, hoe vermijd je dergelijke reacties? Leer meer over hoe eerste indrukken en communicatie hier een rol in spelen.

De inschrijvingen worden beperkt tot 20 personen, zodat interactie mogelijk is. Deze sessie is dezelfde als sessie 12.

Spreker: Jan Van Eekelen

Sessie 24: Aqua Circuit

Het zwembad van de toekomst denkt niet alleen aan leren zwemmen, zwemmen als sport of sportieve vrijetijdsbesteding. Het zwembad biedt ook kansen naar revalidatie. In deze praktijksessie verken je het Aqua Circuit al doende. Hoe organiseer je laagdrempelige aqualessen in kader van revalidatie? Hoe zorg je voor variatie in je les dat zowel iemand met hartproblemen, een nieuwe knie of herstellende van kanker op eigen tempo zijn voldoening vindt?
Deze sessie is dezelfde als sessie 13.

💦 ! Opgelet: deze sessie gaat door in het water – voorzie zwemkledij.

Spreker: Tiffany Van Driel – Aquastar

Sessie 25: Brand in het zwembad?

Preventie is één van de belangrijkste zaken, het oefenen van branden blussen kan nu eenmaal niet binnen in een lokaal of toch wel? Door de digitale unit kunnen we letterlijk branden simuleren in de reële werkomgeving van de personen. Wat als er brand uitbreekt aan de inkomhal? … 
Deze sessie is dezelfde als sessie 14.

Spreker: Yannick Hens – Six Minutes

Sessie 26: EHBO in “andere” situaties

Een ongeluk is snel gebeurd, maar wat als een klant bijvoorbeeld onwel wordt in een kleedkamer? Of wat als er iemand in de glijbaan blijft? Hoe reageren we en wat zijn de procedures die we moeten volgen? Kom het te weten in deze workshop.
Deze sessie is dezelfde als sessie 15.

Spreker: Shawny van Pottelberg – Six Minutes

Sessie 27: Rondleiding algemeen

In deze rondleiding bezoek je de verschillende zwemzones, kleedruimtes, technische ruimtes, … Van kelder tot dak, ontdek het volledige complex van Aquatopia Aalst!

Praktische informatie

Datum & locatie

Donderdag 30 november 2023

Aquatopia Aalst
Zwembadlaan 2
9300 Aalst

Deelnameprijs

  • Leden en bedrijfspartners €85*
    * Vanaf 4 inschrijvingen per zwembad krijg je voor alle inschrijvingen 15% korting op het ledentarief.
  • Niet-leden €125
  • Niet-bedrijfspartners €150
    Alle prijzen zijn inclusief 21% btw.

Bereikbaarheid

Trein: Op een 20-tal minuten stappen van het station van Aalst.

Auto: Kom je – carpoolend – met de auto, dan kan je parkeren op de parking van Aquatopia Aalst

Met dank aan

Met ondersteuning van

Jouw contact bij
Netwerk Lokaal Sportbeleid