28 zwembaden worden energiezuiniger

In 2023 konden zwembaden indienen op de subsidieoproep voor investeringen voor energiebesparende maatregelen. De oproep kende veel succes waardoor de middelen van 10,5 miljoen naar 18 miljoen euro werden uitgebreid! Hierdoor kunnen 28 zwembaden beroep doen op een subsidie van 60 procent van de investeringskost!

Investeringsbedrag per gemeente

  • Antwerpen-Hoboken: โ‚ฌ 205.407
  • Antwerpen-Merksem: โ‚ฌ 97.518,60
  • Beerse: โ‚ฌ 165.967,80
  • Bilzen: โ‚ฌ 92.052,60
  • Brugge: โ‚ฌ 574.738,20
  • De Haan: โ‚ฌ 367.414,80
  • Dendermonde: โ‚ฌ 113.349,03
  • Geel: โ‚ฌ 330.000
  • Genk: โ‚ฌ 2.118.272,40
  • Gent-Rooigem: โ‚ฌ 63.900
  • Gent-Strop: โ‚ฌ 114.240
  • Grimbergen: โ‚ฌ 3.607.911,41
  • Kalmthout: โ‚ฌ 270.960
  • Lichtervelde: โ‚ฌ 60.540
  • Lier: โ‚ฌ 3.673.205,39
  • Liedekerke: โ‚ฌ 72.521,47
  • Lievegem: โ‚ฌ 109.628,71
  • Lommel: โ‚ฌ 91.494,60
  • Merelbeke: โ‚ฌ 419.458,80
  • Oostkamp: โ‚ฌ 211.200
  • Pelt: โ‚ฌ 3.407.250,25
  • Tessenderlo: โ‚ฌ 167.380,80
  • Tienen: โ‚ฌ 346.031,44
  • Tremelo: โ‚ฌ 183.000
  • Turnhout: โ‚ฌ 286.658,40
  • Waregem: โ‚ฌ 78.730,34
  • Zelzate: โ‚ฌ 264.000
  • Zottegem: โ‚ฌ 402.359,95

Red het zwemmen

Een zwembad uitbaten blijft een grote kost met zich meedragen. Netwerk Lokaal Sportbeleid is dan ook blij dat er stappen gezet worden binnen het dossier “Red het zwemmen” om de kosten draaglijker te maken. Uiteraard blijven we verder werken om de uitdagingen waar de zwemsector voor staat en het tekort aan zwemwater aan te pakken. Binnen het dossier Red het zwemmen stellen we volgende doelstellingen voorop:

  • Alle kinderen in Vlaanderen veilig te leren zwemmen
    • Op school (brede basis in zowel lager als secundair onderwijs)
    • Naast school (zwemlessen als vrije tijd)
  • Zwemmen voor alle inwoners betaalbaar te houden (betaalbare toegangsprijzen)
  • Zwemmen voor alle inwoners bereikbaar te houden (zwembaden moeten open kunnen blijven)
  • Veiligheid in zwembaden te garanderen (voldoende redders)
Jouw contact bij
Netwerk Lokaal Sportbeleid