Op zondag 9 juni 2024 vonden verkiezingen plaats voor het Vlaamse, federale en Europese parlement. Wil je graag weten wat de politieke sportieve ambities zijn van de verschillende partijen? Hieronder geven wij een overzicht van wat de politieke partijen zeggen in hun verkiezingsprogramma over sport en bewegen. Enkel programmapunten worden weergegeven. Voor eventuele begeleidende teksten, verwijzen we graag door naar de volledige programma’s van de respectievelijke partijen.
De partijen werden gerangschikt op basis van de toegekende lijstnummers.
Noot: Als woorden en/of zinnen in vet staan in onderstaande opsomming, is dit de lay-out van het programma en niet iets wat we willen benadrukken.
Politieke partijen die geen melding maken over sport in hun programma, werden niet opgenomen in dit overzicht.
SPORT, Vlaanderen fit en gezond (p. 56)
HET VLAAMS BELANG WIL:
meer en betere promotie van levenslang sporten bij de Vlamingen;
efficiรซnte inzet van schoolgebouwen voor naschoolse, extracurriculaire sport;
meer aandacht voor zelfverdediging en weerbaarheid tijdens de lessen lichamelijke opvoeding;
de verdere uitbouw van onze sportinfrastructuur, in het bijzonder voor laagdrempelige vormen van sport die voor iedereen gratis toegankelijk zijn, zoals Finse pistes en calistยญhenicsparken;
terreinen voor motorcrossers in de havens van Zeebrugge en Antwerpen;
de oprichting van een Vlaamse MMA-federatie die deze groeiende sport omkadert;
de opsplitsing van het BOIC in een Vlaamse en Franstalige tak, zodat Vlaamse topsporters voortaan Vlaanderen vertegenwoordigen;
de afschaffing van het sociaal gunsttarief voor sportbeoefenaars en de berekening van de RSZ-bijdrage op basis van het effectieve bruto maandloon van de betaalde sportbeยญoefenaar, indien dit hoger is dan 2.474,22 euro (lagere bruto maandlonen worden volledig vrijgesteld);
geen politisering van de topsport (geen kapiteinsarmbanden of hoekschopvlaggen in regenboogkleuren of vlaggen van buitenlandse naties);
de depolitisering van de Vlaamse sportraad;
een einde aan de exuberante semiprofessiยญonele contracten met een verloningsplafond voor amateurvoetballers;
beter gekwalificeerde en beter betaalde sporttrainers;
de invoering van de โvijftig-plus-รฉรฉn-regelโ naar Duits model (buitenlandse investeerders mogen geen meerderheid van de aandelen van een voetbalclub bezitten);
een betere โdue diligenceโ bij overnames, waarbij voetbalclubs zich voldoende informeren over een potentiรซle koper, diens financiรซle middelen en capaciteit en dit vervolgens rapยญporteren aan de KBVB of Voetbal Vlaanderen;
een beperking op het aantal niet-EU-spelers per profclub per seizoen en een totaalverbod op transfers van niet-Europese spelers in de lagere voetbalreeksen;
een betere samenwerking van de verantwoordelijken van het Vlaamse sportbeleid met de Vlaamse Sportfederatie;
een stop in het commerciรซle voetbal op โmensenhandelโ;
de splitsing van het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comitรฉ (BOIC) en de Koninklijke Belgische Voetbalbond;
de efficiรซnte inzet van sportaccommodaties van scholen voor naschoolse sport en clubsport;
steun aan het initiatief van de Vlaamse Sportfederatie (V.S.F.) om de mogelijkheid te onยญderzoeken om een belastingaftrek te voorzien voor particulieren die voor hun kinderen lidgeld betalen aan een sportclub;
maximaal inzetten op een ethisch verantwoord sportbeleid.
FISCALITEIT, Loon naar werken (p. 31)
HET VLAAMS BELANG WIL:
de afschaffing van de fiscale voordelen voor professionele sporters;
BUITENSTEDELIJKHEID, aandacht voor het platteland (p. 64)
HET VLAAMS BELANG WIL:
het behoud van rechtszekerheid voor de jacht en sportvisserij door een duurzaam wetgevend kader;
SENIOREN, ook ouderen tellen mee (p. 84)
HET VLAAMS BELANG WIL:
meer aandacht voor de leefomgeving in de vorm van voldoende rustbanken en propere openbare toiletten, beter onderhouden voetpaden, fietspaden en wandelwegen;
Thema 1: Sterk onderwijs maakt sterkere individuen
We laten iedereen vrij, niemand achter (p. 112)
Woensdagnamiddagaanbod in scholen. Alle leerlingen kunnen op woensdag genieten van een uitgebreid aanbod aan sport en cultuur. Een aanbod dat wordt afgewisseld met bijspijkerlessen voor kinderen die daar nood aan hebben.
Thema 5: Vrije tijd en verenigingen
Verenigingen (p. 141)
Werk maken van inclusie via jeugd, cultuur en sport. Inclusie gebeurt niet enkel via cultuur; maar ook via de jeugdvereniging en de sportclub. Participatie van kansengroepen helpt hen om sociale competenties en netwerk te vergroten. De kansen voor een job of een succesvol traject in het Onderwijs stijgen. Daarbij hebben we bijzondere aandacht voor decentralisatie – wat het lokale bestuur doet, doet het meestal beter. We versterken daarom het Plan Samenleven. Daarnaast verankeren we aandacht voor participatie en inclusie met goed werkende methodieken sterker in het Vlaamse steunkader.
Iedereen kan deelnemen aan de vrijetijdbesteding die hij of zij wil. Kinderen moeten kind kunnen zijn. We werken samen met lokale besturen, UITpas en jeugdverenigingen aan een beleid waarbij iedereen ongeacht hun financiรซle middelen, kan deelnemen aan de vrijetijdsbesteding die hij of zij wil. We zorgen ervoor dat dit zoveel mogelijk automatisch en dus op een niet stigmatiserende manier gebeurt.
Jeugd (p. 143)
We creรซren een veilige, inclusieve en generatiebestendige publieke ruimte voor kinderen en jongeren. Buitenspelen en de interactie met de buurt is goed voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Door samen met bewoners en jongeren invulling te geven aan de publieke ruimte, bouwen we aan sterkere buurten. We werken samen aan veilige, inclusieve en generatiebestendige publieke ruimte ruimtes, die inspeelt op de lokale behoeften en wensen, met een bijzondere focus op de jongsten.
Sport (p. 148)
Het bevorderen van sport en beweging is essentieel voor mentaal en fysiek welzijn. Een actieve levensstijl heeft aanzienlijke voordelen voor zowel de individuele gezondheid als voor het collectieve gezondheidsbudget. De realiteit toont aan dat onvoldoende beweging leidt tot hogere zorgkosten en een verminderde levenskwaliteit. Zonder stimulering van sportparticipatie missen we een kans om de gezondheid en het welzijn van onze gemeenschap te verbeteren. Daarom zetten we in op het stimuleren van sportparticipatie in alle vormen: binnen clubs, scholen en voor de ongebonden sporter. We ondersteunen initiatieven die sport en beweging toegankelijk maken voor iedereen, ongeacht leeftijd, achtergrond of voorkeur.
We breiden de flexi-jobs uit naar de volledige sportsector en maken verenigingswerkers weer mogelijk. Recentelijk werd het systeem van de flexi-jobs uitgebreid naar een deel van de sportsector. Ook andere andere delen van de sportsector zouden flexi-jobs goed kunnen gebruiken. Daarom pleiten we voor het openstellen van flexi-jobs voor de gehele sportsector.
Administratieve vereenvoudiging en digitalisering is ook nodig in de sportsector. Het is cruciaal om de administratieve lasten binnen de sport te verminderen en tegelijkertijd de sector te moderniseren door digitalisering. Te veel regels neemt het plezier een sport en spel. Daarom zullen we in nauwe samenwerking met de sportsector, van federaties tot clubs, identificeren waar er administratieve rompslomp is en hoe digitalisering kan helpen om dat aan te pakken.
Voor een betere ondersteuning van sportinfrastructuur houden we rekening met regionale behoeften. Het is van essentieel belang dat sportfaciliteiten aansluiten op de specifieke noden van elke regio, om zo iedereen optimale kansen te bieden op sportief gebied. De private sector kan daarbij helpen. Daarom zetten we in op het onderzoeken van innovatieve vormen van publiek-private samenwerking tussen de overheid en het bedrijfsleven. De private partner kan bijvoorbeeld binnen een groter commercieel aanbod ook een aantal faciliteiten aanbieden, die dankzij tussenkomst van de overheid breed toegankelijk zijn.
Sporten vindt plaats in een gezonde en veilige omgeving, vrij van doping en grensoverschrijdend gedrag. We willen sport proper houden. Dat betekent een harde aanpak van doping en ongewenst gedrag. We staan voor een sportcultuur waarin iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt. Elke vorm van misstand pakken we direct en streng aan. Onze ondersteuning aan clubs is transparant en rechtvaardig, en we beschermen ze tegen invloeden van buitenaf die onze sportieve waarden bedreigen. We zorgen ervoor dat onze sportclubs sterke en veilige plekken zijn voor iedereen, zonder invloed van criminele geldschieters. Zo garanderen we een sportomgeving waar integriteit, respect en veiligheid voorop staan.
Inhaalbeweging zwembaden. De afgelopen decennia is het aantal zwembaden in Vlaanderen afgenomen, en vaak worden lokale besturen geconfronteerd met hoge energie- en onderhoudkosten. Een inhaalbeweging is verder nodig, waarbij we ook kijken naar meer mogelijkheden om in openlucht te zwemmen. Ook verdient zwemmen in schoolverband alle aandacht. We willen dat iedere leerling opnieuw volwaardig leert zwemmen in het basisonderwijs.
Delen sportinfrastructuur. Sportinfrastructuur is niet enkel voor de sportclub, maar voor tal van andere instanties en verenigingen binnen onderwijs, jeugdwerking, welzijn, recreatie, het verenigingsleven, enzovoort. Zo komt het gedeeld ruimtegebruik ten goede van de hele lokale samenleving. Het lokaal bestuur speelt daarin een cruciale rol als regisseur.
Internationale topsportevenementen zijn welkom in Vlaanderen. We koppelen die aan topsportbeleid. We zetten binnen het topsportbeleid meer in op de positieve impact die topsporters hebben op de sportparticipatie en op kansengroepen.
Transparantie en eerlijkheid in de financiering van amateurvoetbalclubs en hun jeugdwerking zijn essentieel. Het is een bekend maar zelden besproken probleem dat inkomsten bedoeld voor de jeugdwerking vaak worden omgeleid naar de eerste ploegen. Het versassen van middelen, afkomstig uit lidgelden, eetfestijnen, en lokale sponsoring, ondermijnt de ontwikkeling van jong talent en schaadt het vertrouwen van ouders en lokale sponsoren. Als we hier niets aan doen, blijven de fundamenten van onze voetbalclubs โ de jeugdwerking โ structureel ondergefinancierd. Daarom bepleiten we de creatie van een ‘Chinese muur’ tussen financiรซn voor jeugdvoetbal en die voor de eerste ploeg. Dit betekent het implementeren van duidelijke financiรซle richtlijnen en controlemechanismen. Die moeten ervoor zorgen dat inkomsten bestemd voor de jeugd daadwerkelijk ten goede komen aan hun ontwikkeling en niet worden aangewend voor andere doeleinden.
Media (p. 150)
De VRT moet haar kerntaken blijven verzorgen. De kerntaak van VRT blijft het bieden van informatie, duiding, educatie, cultuur en sport. Maar daarbij moeten er meer jongeren bereikt worden, meer ingezet worden op diversiteit voor en achter de schermen, en meer aandacht voor damessporten en G-sport.
We zetten Belgiรซ op de E-sports wereldkaart. E-sports, waarbij computerspellen competitief worden gespeeld, gaan we erkennen, ondersteunen en zo internationaal op de kaart zetten. Dit is helemaal in lijn met de initiatieven die wij liberalen al namen om de game-industrie te bevorderen.
Electorale Prioriteit 2: Mobiliteit en openbaar vervoer
Hoofdvoorstel 4: Volt stelt voor om een maandelijkse autovrije zondag in te voeren in alle Belgische steden met > 50.000 inwoners (p. 15)
We stellen maandelijkse autovrije zondagen voor in alle Belgische steden met meer dan 50.000 inwoners om gezonde, leefbare steden te bevorderen en bewustzijn te creรซren over de milieu- en gezondheidskosten van auto-afhankelijkheid. Verkeersgerelateerde luchtvervuiling kan op autovrije zondagen met 50-80% worden verminderd in vergelijking met gemiddelde zondagen, wat leidt tot voordelen voor de volksgezondheid en het milieu, zoals meer fysieke activiteit en minder ruimtebeslag door auto’s. Het stimuleert ook de lokale economie en zorgt voor leuke activiteiten en evenementen. Voetgangers en fietsers kunnen meer dan ooit genieten van de stad,op reis, op wegen die anders gevaarlijk en moeilijk over te steken zijn. Op een autovrije zondag kunnen grote delen van steden worden getransformeerd van plekken waar mensen alleen maar willen passeren naar plekken waar mensen juist graag vertoeven. Autovrije zondagen kunnen ook de lokale economie sterk stimuleren. Op autovrije zondagen moet er gratis openbaar vervoer beschikbaar zijn. Een geleidelijke evolutie naar het einddoel kan beginnen met de ontwikkeling van nul of รฉรฉn autovrije zondag per jaar naar รฉรฉn autoloze zondag per seizoen of elke maand in de lente en de zomer. Een correctief referendum kan worden georganiseerd op lokaal niveau 12 maanden na de invoering van de maandelijkse autovrije zondagen om het voortzetten van het voorstel te bevestigen of af te wijzen, omdat uit onderzoek blijkt dat er meer steun is na de implementatie, moeten mensen eerst de situatie ervaren voordat ze een definitief besluit nemen.
Electorale Prioriteit 7: Gelijke Kansen
Hoofdvoorstel 1 Systemische inclusie: een essentieel ingrediรซnt voor een gezonde Belgische democratie (p. 34)
Bij de Nationale en Regionale Actieplannen voor Systemische Inclusie moeten alle betrokken ministeries betrokken zijn en de belangrijkste determinanten van sociaal-economische ongelijkheid aanpakken, inclusief het garanderen van eerlijke toegang tot:
Huisvesting en een gezonde leefomgeving,
Goed en diensten,
Onderwijs,
Arbeidsmarkt en een inclusieve werkplek
Vrijetijds-, culturele en sportieve diensten
Transport- en mobiliteitsdiensten
Openbare en sociale diensten
Sociaal en financieel kapitaal
Effectieve bescherming tegen discriminatie en handhaving van rechten
Politieke vertegenwoordiging en participatie
Electorale Prioriteit 8: Betaalbaar Wonen en ruimtelijke planning
Hoofdvoorstel 2: Gezonde en duurzame huisvesting en stadsplanning (p. 39)
Het ontwerp en het functioneren van steden kunnen een diepgaande invloed hebben op de gezondheid en de levenskwaliteit van degenen die er wonen. Omdat deze factoren bijdragen aan negatieve gezondheidsresultaten, is het van cruciaal belang dat we een holistische benadering van het stadsontwerp hanteren, waarbij gezondheid centraal staat. Om dit doel te bereiken moeten specifieke beleidslijnen en maatregelen worden geรฏmplementeerd, zoals het bevorderen van actieve transportmogelijkheden zoals fietsen en lopen, het vergroten van groene ruimten en parken, het implementeren van regelgeving om de luchtvervuiling terug te dringen, en het opnemen van beoordelingen van gezondheidseffecten in beslissingen op het gebied van stadsplanning. De voordelen van deze beleidsmaatregelen zijn onder meer een verbeterde gezondheid en welzijn, een grotere veiligheid voor fietsers en een leefbaardere, duurzamere gemeenschap voor iedereen. Door gezondheidsbevorderende steden te creรซren, kunnen we de levens van miljoenen mensen verbeteren en duurzamere, leefbaardere gemeenschappen creรซren voor de komende generaties.
We maken schooluitstappen en zwemlessen in het lager onderwijs volledig kosteloos voor de ouders.
JONGEREN AAN ZET
Twee. Sport voor iedereen
Elke jongere en elke sportclub heeft recht op een sportzaal, sportveld en zwembad in de buurt. We stellen sportzalen van scholen ’s avonds en in het weekend open om ze toegankelijk te maken voor jongeren en clubs.
We verlagen de prijs van abonnementen voor sportclubs. En we verhogen de financiรซle steun van de overheid voor clubs.
We openen nieuwe zwembaden en openluchtzwembaden.
Vijf. Meer plek voor jongeren in de openbare ruimte en voor jongerenwerk
We betrekken de jongerensector en culturele en sportverenigingen bij de ontwikkeling van nieuwe openbare ruimtes.
VOORUIT MET ONZE GEZONDHEID
2.1. VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN (p. 98)
We garanderen dat jong en oud in contact komt met sport en beweging, op school en daarbuiten, en bevorderen zo zowel de mentale als de fysieke fitheid. We investeren daarom ook in toegankelijke en betaalbare sportclubs en jeugdwerkorganisaties en maken verbinding met de brede school.
2.1.3. Verslaving pakken we aan (p. 104)
Hoe groter de beschikbaarheid, de toegankelijkheid en de maatschappelijke aanvaarding van het gokken, hoe groter het risico. Het is daarom belangrijk om het enorme gokaanbod terug te schroeven. Dit willen we bereiken door het aantal kansspelvergunningen te beperken dat per klasse kan worden toegekend. Ook moet er een algemeen verbod op weddenschappen in krantenwinkels komen, alsook een verstrenging van de regels die gelden voor cafรฉs. We zorgen voor een strenge toepassing en handhaving van het wettelijk reclameverbod, voor zowel fysieke als online reclame. Sportsponsoring door gokbedrijven moet net zoals bij professionele sportclubs ook verboden worden voor niet-professionele sportclubs.
We voeren een verbod op live-betting in om kwetsbare spelers te beschermen tegen deze zeer verslavende – en ook fraudegevoelige – vorm van sportweddenschappen.
Om haar maatschappelijke rol te vervullen dient de Nationale Loterij te allen tijde garant te staan voor een veilige en verantwoorde spelomgeving. Het volledige productgamma moet daarom aan een onafhankelijke wetenschappelijke evaluatie inzake verslavingsrisicoโs worden onderworpen. De Nationale Loterij moet, waar nodig, bijkomende beschermingsmaatregelen invoeren zoals het optrekken van de minimumleeftijd naar 21 jaar, het invoeren van een EPIS-controle en verdere beperkingen op de reclame. Sportweddenschappen en de zogenaamde โWoohoo-spelenโ horen niet langer thuis in het spelaanbod.
VOORUIT MET ONZE KINDEREN EN JONGEREN
3.4. INVESTEREN IN ONZE SCHOLEN EN LEERKRACHTEN
3.4.2. Eerlijke kansen in het onderwijs (p. 136)
We zetten in op scholen die ook buiten de schooluren activiteiten organiseren voor leerlingen: brede scholen. Via sport, drama en kunst kunnen kinderen zich niet alleen ontplooien maar ook hun taalniveau opkrikken.
3.7. OPNIEUW INVESTEREN IN JEUGDWERK
3.7.1. De onschatbare waarde van jeugdwerk (p. 143)
We zorgen voor een verkeersveilige omgeving op plaatsen waar veel kinderen komen (scholen, crรจches, jeugd- en sportinfrastructuur, speeltuinen, …) We zetten daarom in op zone 30โs op die plaatsen.
VOORUIT MET ONS KLIMAAT, MAAR DAN WEL VOOR EN MET IEDEREEN
4.1. BETAALBARE ENERGIE VOOR EEN BETER KLIMAAT
4.1.5. Klimaatneutrale energie
4.1.5.1. Zonnepanelen op elk dak (p. 163)
We zorgen als overheid dat ook gebouwen zonder permanente bewoning (scholen, sporthallen, bedrijven etc.) bedekt worden met (coรถperatieve) zonnepanelen. Zo krijgen burgers die zelf geen zonnepanelen kunnen installeren toegang tot goedkope stroom.
4.3. EEN GEZONDE LEEFOMGEVING
4.3.2. Milieu
4.3.2.2. Vlaanderen beschermen tegen wateroverlast (p. 183)
Vuil water is een bedreiging voor onze drinkwatervoorziening, maakt zwemmen in open water ongezond en vervuilt de natuur in het water en op land. We pakken daarom de slechte waterkwaliteit in Vlaanderen aan. We scherpen lozingsnormen aan en baseren ze op toxicologisch onderzoek. We verbieden bouwen zonder aansluiting op de riolering of waterzuivering. Ook het ongezuiverd lozen in rivier of beek wordt strikt verboden.
VOORUIT MET ONZE VEILIGHEID
5.1. ELK MISDRIJF ZIJN STRAF
5.1.3. Zinvolle gevangenisstraffen die recidive vermijden (p. 198)
Vanaf de eerste dag van de gevangenisstraf wordt op maat van elke gevangene een individueel detentieplan gemaakt. Het detentieplan omschrijft de manier waarop al tijdens de gevangenisstraf aan re-integratie en herstel zal worden gewerkt. We zorgen ervoor dat dit plan ook effectief wordt uitgevoerd. Lopende hulp- en zorgtrajecten van gedetineerden worden niet door de gevangenisstraf onderbroken (denk aan psychologische zorg). Hiervoor voorzien we in specifieke regimes binnen de gevangenismuren, maar ook voldoende personeel, in het bijzonder maatschappelijke assistenten en psychologen in de psychosociale diensten. Om gevangenen voor te bereiden op een terugkeer naar de samenleving zetten we ook in op sport, opleiding en cultuur binnen de gevangenis. We herwaarderen ook de opleiding van het gevangenispersoneel en voorzien in een grotere diversiteit binnen de profielen van detentiebegeleiders.
VOORUIT MET ONS SAMEN LEVEN
6.1. EEN SAMENLEVING WAAR IEDEREEN ZICHZELF KAN ZIJN
6.1.1. Racisme bestrijden (p. 221)
Onbekend maakt onbemind. Samenleven begint bij elkaar ontmoeten, en dat al zo vroeg mogelijk. We zorgen voor een sociale mix in de kinderopvang, bij scholen, in sportclubs, verenigingen en het jeugdwerk.
6.2. EEN SAMENLEVING WAAR IEDEREEN AAN KAN DEELNEMEN
6.2.4. Sport (p. 243)
Door het dalend aantal zwembaden en de toenemende commercialisering, schaffen veel scholen hun zwemlessen af. Daardoor wordt het voor kinderen almaar moeilijker om te leren zwemmen, hoewel dit een levensbelangrijke vaardigheid is. Als overheid bouwen we meer zwembaden zodat elk kind weer zwemles kan krijgen.
Er werd de voorbije jaren sterk bespaard op de subsidies voor โsport voor allenโ. Besparingen die de toegankelijkheid en betaalbaarheid van sport in het gedrang brengen. Daarom pleiten wij, naast de garantie op voldoende basisondersteuning, voor de oprichting van een jeugdsportfonds. Een fonds dat ondersteuning biedt aan sportclubs die inzetten op kansengroepen. Ook de middelen voor projectsubsidies willen we extra richten op projecten voor kansengroepen.
De goede prestaties van onze topsporters zijn vaak een belangrijke motivatie om zelf te gaan sporten. Dat zien we ook bij sporters met een beperking oftewel โG-sportersโ. G-sporters die op het hoogste niveau sterk presteren, zorgen voor een toegenomen interesse in G-sport. Federaties worden gesteund om zo veel mogelijk mensen warm te maken voor G-sport, ook zij die zich niet meteen willen binden aan een club.
Het aantal meldingen en getuigenissen rond grensoverschrijdend gedrag, geweld, racisme of discriminatie in de sport, steeg de voorbije jaren. De bestrijding van deze uitwassen, die vernietigend zijn voor de sportbeleving en het algemene welzijn van de sporter, moet een prioriteit zijn van het beleid. Meer inzet op preventie en snel en hard optreden tegen misstanden, is de weg vooruit.
We verbieden kansspelinrichtingen om weddenschappen inzake individuele sporten in te richten of aan te nemen. Individuele sporters, die makkelijk het resultaat van een wedstrijd kunnen sturen, zijn vatbaarder voor druk vanuit de gokwereld. Daarnaast worden ze vaker persoonlijk door gokkers belaagd op sociale media. Die druk en pogingen tot beรฏnvloeding ten aanzien van individuele sporters is niet goed voor de sportbeleving van de sporter noch voor de geloofwaardigheid van de sport.
De diversiteit die we binnen onze sportwereld zien, zien we niet terug in de bestuurskamers. We zorgen daarom voor een traject richting meer diversiteit en verplichte minima. Zo kan elke sporter zich vertegenwoordigd voelen door zijn of haar bestuurders, de mensen die beslissen over de toekomst van hun sport.
De voorbije jaren werd er sterk bezuinigd op het menselijk kapitaal binnen onze sportclubs. Dat moet stoppen. Een club kan niet draaien zonder trainers, scheidsrechters en vrijwilligers. Naast het stoppen met bezuinigen op mensen, moet er ook werk gemaakt worden van een omslag naar meer flexibiliteit voor iedereen die zich wil inzetten binnen onze sportclubs. De samenleving verandert en zo ook de engagementen die mensen kunnen opnemen in hun vrije tijd. Projecten die gericht zijn op een betere match tussen de wensen van clubs en vrijwilligers, moedigen wij aan.
We blijven inzetten op bovenlokale sportinfrastructuur. Door de schaarse open ruimte, moeten we zoveel mogelijk sporten clusteren in nieuwe projecten. De bestaande infrastructuren moeten dan weer beter benut worden. Zo zijn er veel lokale infrastructuren, dichtbij de mensen, die niet of te weinig beschikbaar worden gesteld voor sport. Zo moeten schoolinfrastructuren na de schooluren maximaal worden opengesteld en moet er in de wijken worden geรฏnvesteerd in kleinere projecten zoals voetbalkooien of Finse pistes.
Anderzijds mogen we niet blind blijven voor hetย extremisme en de (gewelddadige) radicalisering,ย waaronder antisemitisme, in onze maatschappij. Deย afgelopen legislaturen zette de Vlaamse Regeringย met haar opeenvolgende actieplannen daaromย maatschappijbreed, via onze scholen, sportclubs,ย lokale besturen, online,.. in op preventie. Dat gebeurtย via onder andere sensibilisering, (herinnerings)educatie in de Kazerne Dossin, hulplijnen en klachtenmechanismen, buitenlandse expertisedeling.
7. HAALBAAR EN BETAALBAAR KLIMAATBELEID (p. 54)
Naast het beperken van onze uitstoot van broeikasgassen, moeten we ons ook voorbereidenย op de klimaatverandering die nu al op ons afkomt. De ingeslagen weg naar meer investeren inย klimaatadaptatie wordt verdergezet.
ยป We zetten een laagdrempelige website rond klimaatadaptatie op waar we direct toepasbare tipsย aanbieden waarmee elk van de maatschappelijke actoren aan de slag kan. Van jeugdvereniging enย school tot de sportclub: iedereen kan een rol spelen.
11. EEN VEILIG VLAANDEREN
11.2 DE STRIJD TEGEN TERRORISME (p. 69)
Radicalisering bij jongeren in onze scholen ยป Het aanpakken van radicalisering begint bij onze jongeren in onze scholen. Op Vlaams niveau nemenย we al geruime tijd preventieve maatregelen in ons onderwijs, in het jeugdwerk, in de sportclubs enย in onze lokale besturen om radicalisering actief op te sporen en tegen te gaan. Dat zullen we naar deย toekomst toe blijven doen. We kunnen en zullen immers niet lijdzaam toekijken wanneer onze basiswaarden zoals vrijheid, zelfrespect en sociale orde in vraag worden gesteld of grofweg van tafelย worden geveegd.
15. GELIJKE KANSEN IN PLAATS VAN GELIJKE UITKOMST (p. 88)
Het nieuwe gelijkekansendecreet biedt een kans omย de focus van het beleid te centreren rond drie pijlers:ย gender, seksuele oriรซntatie maar ook handicap.ย De N-VA wil een Vlaanderen dat op alle vlakken toegankelijk is voor personen met een beperking.
ยป Naast de nodige zorgondersteuning, moet Vlaanderen integraal toegankelijk zijn omย personen met een beperking รฉcht te latenย deelnemen aan onze samenleving. Hierbij gaat deย N-VA verder dan louter fysieke toegankelijkheidย (publieke gebouwen en diensten, openbaar vervoer, sportinfrastructuur, enzovoort), maarย werken we aan een toegankelijke en klantgerichte dienstverlening en een arbeidsmarkt die personen met een beperking kansen geeft.ย Arbeidsintegratiejobs en de European Disability Card zijn slechts twee instrumenten die we als partijย naar voren schuiven om meer inclusie te bereiken.
STERKE MEDIA (p. 90)
De rol van de VRT ยป De VRT speelt ten volle haar rol in de nationale en internationale ondersteuning, verspreiding enย promotie van nieuw talent, Vlaamse kunst enย cultuur en kleine en opkomende sporten.
18. JEUGD (p. 94)
We blijven scholen aanmoedigen om hunย infrastructuur open te stellen voor verenigingen dieย geen eigen lokaal hebben en kijken naar synergiรซn metย zorg, welzijn, kinderopvang, sport en vrije tijd.
19. SPORT (p. 95)
Het spreekt dan ook voor zich dat we resoluutย verder willen gaan op deze ingeslagen weg enย het succesvol beleid willen verderzetten met eenย investeringsprogramma van minstens 200 miljoen euro.
Sportfederaties en sportclubs spelen een cruciale rol in het aanbieden van kwaliteitsvolle en betaalbare sportactiviteiten. We bouwen onze Vlaamse sportfederaties en sportclubs nog meer uit tot sterke en professionele organisaties, zonder daarbij hun lokale verankering en hun eigenheid te verliezen. We ondersteunen hen in hun zoektocht naar alternatieve financieringsvormen of -bronnen om hen minder subsidieafhankelijk en dus weerbaarder te maken, onder andere door de verdere uitbouw van het Vlaams Sportfonds.
We investeren ook in de mensen die de sportsector in beweging houden. Door de stevige investeringen in de trainersopleidingen, waarbij werd ingezet op flexibilisering en digitalisering en een aangepaste opleidingsstructuur, werden voor het eerst meer dan 10.000 trainers op een jaar opgeleid. Een stijging met maar liefst 30 procent. De ambitie is om deze stijging minstens nog eens te herhalen. De lat mag hoog liggen: elke coach of sportbegeleider moet een aantoonbare kwalificatie hebben, te beginnen met de jeugdsport.
Wat betreft de financiering streven we naar een herziening van het systeem van de verenigingswerker: kleinere scope, fiscaal voordeliger en administratief veel eenvoudiger.
Om in Vlaanderen een echte sport en beweegcultuur te creรซren, moeten alle kinderen vroeg kunnen proeven van een divers sportaanbod. We zorgen ervoor dat alle leerlingen op alle scholen in contact komen met een divers sportaanbod en op weg gezet worden naar een lokale sportclub.
Speerpunten hiervoor zijn een aantrekkelijk sportaanbod binnen en buiten de schoolse context (zoals de Vlaamse loopweken en de SNSpas), de sportieve invulling van de buitenschoolse kinderopvang, en het uitbreiden van Sportkompas, de sportoriรซnteringstool bij uitstek. We werken hiervoor nauw samen met MOEV en de Folloโs en optimaliseren de samenwerking tussen de school, de sportclub en het lokaal bestuur, de zogenaamde โgouden driehoekโ.
Elke school moet ieder jaar Sportkompas gebruiken om elke nieuwe lichting schoolkinderen op basis van hun talenten en interesses naar de voor hen geschikte sport te leiden. Voor ieder kind komt er daarbij iets positiefs uit. In het kleuteronderwijs vervangen we de bestaande ontwikkelingsdoelen binnen het leergebied lichamelijk onderwijs door een ambitieuzer en concreter curriculum van motorische vaardigheden.
Kwaliteitsvol sporten betekent ook kunnen sporten op een sociaal veilige, gezonde en inclusieve manier. We stimuleren het hebben van opgeleide aanspreekpunten integriteit op clubniveau, zeker bij clubs met een jeugdwerking. Samen met de sportclubs en federaties werken we verder aan een omgeving waar iedereen maximaal sport- en spelplezier kan ervaren. Ook personen met een beperking betrekken we maximaal zodat zij volwaardig kunnen sporten, inclusief waar kan, exclusief waar het moet. Elke sportinfrastructuur moet het toegankelijkheidslabel dat in samenwerking met Inter werd ontwikkeld hebben, te beginnen met de eigen centra van Sport Vlaanderen.
Als partij staan wij voor een weerbare, gezonde en dus sportieve bevolking. De recente gezondheidscrisis heeft het belang daarvan alleen maar duidelijker gemaakt. Bovendien draagt sport niet enkel bij tot de fysieke gezondheid, maar is beweging ook uitermate belangrijk voor het mentale welzijn. Daarom moet sport een volwaardige plek krijgen als onderdeel van de (preventieve) gezondheidszorg, en moeten daarvoor ook de nodige middelen worden voorzien.
Een bedrijf dat inzet op sport en beweging, en dus de gezondheid van zijn werknemers, verdient die investering ruimschoots terug. We blijven bedrijven daarin ondersteunen en rollen bestaande producten zoals de sport- en beweegscan verder uit. We reiken het kwaliteitslabel Sportbedrijf uit aan werkgevers die daartoe de nodige inspanningen leveren.
Wie wil sporten heeft de juiste, kwaliteitsvolle infrastructuur nodig. We zetten de Sportspurt van de afgelopen legislatuur verder en steken zelfs nog een tandje bij, met uiteraard de nodige aandacht voor cofinanciering, duurzaamheid en energiebesparende maatregelen. We verhogen de middelen verder zodat we aparte oproepen voor specifieke sportinfrastructuren kunnen uitschrijven om doelgericht te kunnen inzetten op noden en nieuwe ontwikkelingen. We zorgen voor een publieke omgeving die aanzet tot sporten en bewegen, onder andere met groepsaankopen. Daarbij blijven we inzetten op een zo goed mogelijk samen bestaan van natuur en sport. We blijven de motorcrossterreinen ondersteunen en begeleiden hen naar e-motorcross.
Om tegemoet te komen aan de grote nood aan zwemwater zetten we in op een ambitieus investeringsprogramma voor 40 nieuwe zwembaden in Vlaanderen. We werken verder aan een versoepeld wetgevend kader (Vlarem II) rond open water zwemmen en rond zwembaden in het algemeen. De huidige normen zijn te streng.
Vlaanderen staat voor excellentie en barst van toptalent, ook in de sport. De Vlaamse topsportindex stond nog nooit zo hoog. Om internationaal te excelleren, competitief te blijven en een volwaardige ondersteuning te kunnen blijven garanderen, is een nog verdere groei (+20 procent) van de topsportmiddelen noodzakelijk.ย Elke olympiade moet de ambitie voor het aantal top-8-plaaten en medailles op mondiaal niveau stijgen. Daarbij gaan we uit van een stijging van de Vlaamse Topsportindex met 10 procent. We zorgen voor een verhoogde wisselwerking en door- of terugstroming tussen breedtesport en topsport.
We zetten verder in op een dopingvrij Vlaanderen. De Vlaamse regelgeving wordt daarbij telkens aangepast aan de nieuwe wereldantidopingcode en bijhorende standaarden.
Onze evenementen horen bij de beste van de wereld en zijn een uithangbord voor Vlaanderen. We zorgen ervoor dat de evenementen nog beter afgestemd zijn op de sportieve evoluties, zodat ze een krachtige hefboom zijn voor de top- en breedtesport in Vlaanderen. Zien sporten, doet sporten. De samenwerking met Event Flanders wordt verdergezet, waarbij de grootste evenementen met sportieve en/of maatschappelijke, economische meerwaarde worden begeleid door Event Flanders. Concreet willen we in de komende legislatuur zeker vijf wereldkampioenschappen en minstens evenveel Europese kampioenschappen naar Vlaanderen halen.
24. VLAAMSE RAND (p. 114)
ยป Een degelijke integratie mogelijk maken Elk lokaal bestuur dient daar een specifiek beleidย rond te voeren. Vanuit Vlaanderen voorzien weย hiervoor ondersteuning, zowel financieel alsย via advies en begeleiding. Daarnaast stimulerenย we ook maximaal de deelname van dezeย personen aan het Vlaams jeugdwerk, sport- enย verenigingsleven. Bij succes kunnen hieraanย bepaalde voordelen gekoppeld worden: snellereย opname WIES-register, schoolinschrijvingen, โฆ
meer groene speelplaatsen en speeltuinen en meer natuur om in te spelen
op fietsafstand vanaf elke woning een plek waar je kan zwemmen in gezond, natuurlijk water
Water (p. 30)
Groen wil:
voor iedereen op fietsafstand gezond en open water om te zwemmen
WARME SAMENLEVING
Dorpen en steden (p. 42)
Groen wil:
investeren in bruisende dorpskernen en binnensteden, met een mix van winkels, horeca, vrije beroepen, cultuur en sportgelegenheden
ruimte voor voetgangers en meer speeltuinen en sportvelden in dorpen en steden
Onderwijs (p. 51)
Groen wil:
van elke school een brede school maken, waar kinderen ook na de lesuren terechtkunnen voor sport en cultuur
Verenigingen en vrije tijd (p. 60)
Groen wil:
meer ondersteuning en middelen voor sociale sportinitiatieven
zwemmen in open water als norm en meer ruimte om te bivakkeren en vrij te kamperen
een reglement tegen grensoverschrijdend gedrag met de nodige sancties in elke sportbond en federatie
DEMOCRATIE EN MENSENRECHTEN
Staatshervorming (p. 80)
Groen wil:
versterking van het federale beleidsdomein voor delen van Klimaat, Energie, Mobiliteit, Justitie, Sport, Gezondheid en Ontwikkelingssamenwerking. Zo zorgen we voor meer efficiรซntie.
‘Generatie Rookvrij’ moet kinderen en jongeren beschermen tegen meeroken en de verleiding om te roken. Rookvrije zones moeten uitgebreid worden naar plaatsen waar veel kinderen komen zoals speeltuinen en sporttereinen.
EEN INCLUSIEVE SAMENLEVING VOOR PERSONENย MET EEN HANDICAP IS EEN OPDRACHTย VOOR IEDEREEN
Personen met een handicap moeten volop kunnen participeren aan alle aspecten van de samenleving (p. 54)
2003. Op het vlak van cultuur, sport en vrijetijdsbesteding kan de European Disability Card (EDC) een stap zijn op weg naar meer inclusie. De kaart bevordert de deelname van personen met een handicap aan allerlei activiteiten zoals theatervoorstellingen, museumbezoek, sportevenementen… Met deze kaart kunnen personen met een handicap eenvoudig aangeven dat ze een handicap hebben. cd&v heeft de voorbije jaren heel wat initiatieven ondernomen op lokaal, Vlaams en federaal niveau om de kaart breder kenbaar te maken en personen met een handicap er beter over te informeren. We blijven doorgaan op de ingeslagen weg door de EDC verder uit te rollen, zowel bij dienstverleners als bij de personen met een handicap zelf.
2011. We belichtten hier enkele domeinen waar er nog veel ruimte tot verbetering is om tot een echt inclusieve samenleving te kunnen komen. Maar inclusie van personen met een handicap moet ook een aandachtspunt zijn in alle andere beleidsdomeinen. Het gaat om de mogelijkheid om zich te verplaatsen, de toegankelijkheid van gebouwen, de kansen op de arbeidsmarkt, het vinden van een betaalbare en aangepaste woning, de toegang tot onderwijs, en tot een vrijetijds-, cultuur-, media- en sportaanbod. Systemen die we ontwikkelen in onze samenleving, moeten toegankelijk zijn voor iedereen. Op die manier creeren we geen B-maatschappij voor wie er niet bijhoort. We besteden aan dit onderwerp dan ook aandacht aan in alle respectievelijke hoofdstukken.
RESPECT VOOR KINDEREN EN GEZINNEN
We zorgen voor een toegankelijk, betaalbaar en kwaliteitsvol aanbod van voor- en
buitenschoolse kinderopvang (p. 59)
Buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA)
2247. De buitenschoolse opvang voor kinderen op schoolgaande leeftijd is voor veel ouders onmisbaar om dagelijks de puzzel te leggen. Mensen die voltijds werken, kunnen immers niet om half vier aan de schoolpoort staan. De toegankelijkheid van de buitenschoolse opvang is dan ook essentieel voor een goede work-life balans van jonge gezinnen. Voor kinderen is het op hun beurt belangrijk dat zij de tijd in de buitenschoolse opvang op een fijne en zinvolle manier kunnen besteden. Een kind zou bijvoorbeeld muziekles kunnen volgen of naar een sportactiviteit kunnen gaan. Een betere afstemming tussen buitenschoolse opvang en activiteiten is een win-win situatie: kinderen kunnen meer tijd besteden aan hun hobby en ouders ervaren minder planlast.
2255. Om een doorgedreven samenwerking mogelijk te maken tussen opvang, onderwijs, sport en vrije tijd koos cd&v ervoor om lokale besturen in de regiestoel te zetten. Zij hebben immers het beste zicht op de lokale noden en het BOA-aanbod (aanbod van buitenschoolse opvang en activiteiten). De lokale besturen moeten in deze regierol wel ondersteund worden vanuit de hogere overheid en hun draagkracht mag niet overschreden worden. Dat betekent dat lokale besturen niet alleen de nodige financiele middelen moeten krijgen om een sterk BOA-aanbod te organiseren, maar dat zij ook op organisatorisch vlak een goede dienstverlening moeten kunnen uitbouwen.
RESPECT VOOR โGENERATIE ERVARINGโ
Een inclusief verenigings- en vrijetijdsleven (p. 78)
2968. Ouderen moeten kunnen blijven deelnemen aan sportieve en culturele activiteiten en zich blijven engageren in verenigingen. De meeste ouderen willen dat ook, maar het is niet altijd evident. Een lager inkomen, minder mobiel worden, alleenstaand zijnโฆ dat zijn enkele drempels die participatie soms in de weg staan.
2972. Culturele en sportieve activiteiten moet voldoende afgestemd zijn op de oudere doelgroepen. Het lokale aanbod mag daarom bijvoorbeeld niet alleen via digitale weg kenbaar gemaakt worden. Bij de organisatie van activiteiten moet rekening gehouden worden met toegankelijkheid voor mensen met verminderde mobiliteit. Dat kan door bijvoorbeeld te letten op voldoende zitplaatsen, en door ook activiteiten overdag te laten doorgaan.
VRIJETIJD
cd&v-visie over het belang van ontmoeting, van vrijetijd en dus van een vrijetijdsbeleid (p. 96)
3627. Ons verleden vormt de basis van talloze kansen voor ontmoeting en bewondering dankzij ons rijke erfgoed. Het draait allemaal om de magie van het moment wanneer kunst en cultuur het dagelijkse leven raken. Of het nu gaat om de nieuwste videogame, een aangrijpende documentaire of een meeslepende theatervoorstelling, we zijn toegewijd om Vlaanderen een broedplaats voor creativiteit te laten zijn. Zo blijven we ons profileren als een internationaal erkende, creatieve hotspot en een topbestemming om te wonen, werken en te investeren. Ons bloeiende verenigingsleven speelt een cruciale rol in de samenleving, gedreven door de passie van ontelbare vrijwilligers. Dit versterkt niet alleen de sociale banden in onze buurten, maar het draagt ook bij aan een positief welzijn en een gevoel van erbij horen. Sport biedt dan ย weer vorming en verbinding, en is een gezonde manier om de vrije tijd te besteden voor alle leeftijden. Wat toerisme betreft, zetten we in op echte belevingen. We willen dat bezoekers niet enkel onze regio zien, maar ze ook echt ervaren, met blijvende herinneringen die ze mee naar huis nemen. Het kan gaan om een praatje met een lokale inwoner of een ervaring die indruk maakt. Dit voegt waarde toe, niet alleen aan het bezoek, maar ook aan de plaats zelf. Het helpt de lokale gemeenschap hun eigen omgeving met andere ogen te zien en er trots op te zijn. Zo worden ze trotse ambassadeurs van hun eigen stukje Vlaanderen.
3642. Vrijetijd biedt mensen de kans om tot rust te komen, te genieten en te ontmoeten maar ook om โandersโ actief te zijn door te bewegen, creatief te zijn en zich vrijwillig te engageren voor anderen, idealen en verenigingen. Maar ook het gezondheidsbevorderende effect van vrijetijdsactiviteiten mag niet onderschat worden. Dat verdient meer beleidsaandacht. Net als sport hebben cultuur en maatschappelijk engagement een gunstig effect op ons welbevinden en dus op onze levenskwaliteit. Dat Vlaanderen goed scoort in internationale klassementen over levenskwaliteit, is mee dankzij onze uitgebreide vrijetijdssector. Vlaanderen is een culturele topregio met een rijk erfgoed, met hedendaagse kunst en met een creatieve (audiovisuele) industrie als motor van innovatie en nieuwe stedelijkheid. Ons uitgebreide verenigingsleven van jeugdorganisaties, sportclubs en sociaal-culturele organisaties brengt mensen samen en zorgt voor waardevolle vrijetijdsbesteding in zorgzame buurten.
3669. Maar al hebben we een uitgebreid en kwaliteitsvol aanbod aan vrijetijdsactiviteiten, toch blijkt uit wetenschappelijk onderzoek uit dat heel wat mensen er niet aan deelnemen. De soms moeilijke combinatie van werk, zorg en gezin maakt dat de vrijetijdsbeleving van mensen onder druk komt te staan. Ook financiele, mentale of fysieke drempels belemmeren mensen in hun participatie aan het vrijetijdsleven. Deelnemen aan cultuur, sport, jeugdwerk of toeristische activiteiten is een basisrecht. Daarom moeten we de drempels wegnemen, zodat iedereen vrij kan kiezen welke vrijetijdsactiviteiten men wil organiseren of waaraan men wil deelnemen.
3676. Uiteraard moeten we ook in het vrijetijdsbeleid een goede rentmeester zijn, door een gezond evenwicht te bewaren tussen de belangen van de vrijetijdsconsument (cultuurliefhebber, sporter, toeristโฆ) en die van ons leefmilieu en erfgoed. Zo blijft Vlaanderen een aangename plek om te wonen, te ondernemen en te bezoeken. We zullen daarbij uitdrukkelijke en bewuste keuzes moeten maken, zodat onze samenleving een gemeenschap blijft waar iedereen zich thuis en betrokken voelt.
3706. We organiseren een structurele samenwerking met de gezondheidssector door o.a. een sensibiliseringscampagne die mensen motiveert om (terug) deel te nemen aan culturele en sportieve activiteiten. Naar analogie met โbewegen op verwijzingโ willen we proefprojecten opzetten voor โcultuur op voorschriftโ. Het doel? Kwetsbare mensen aanmoedigen om zowel ย passieve als actieve culturele activiteiten te ontdekken.
Respect voor vrijheid van vereniging (en vrijwilligers): minder regels meer vertrouwen (p. 98)
3731. De maatschappelijke inzet van vrijwilligers (animatoren, jeugdwerkers, sporttrainers, scheidsrechters, dirigenten, regisseurs…) verdient alle respect. Zonder hun inzet zijn er geen vrijetijdsactiviteiten. Nochtans worden verenigingen vaak het slachtoffer van wetgeving die, weliswaar met de beste bedoelingen, een veel te zware impact heeft op hun werking. Een maatschappelijke crisis, incident of misbruik heeft de voorbije decennia vaak aanleiding gegeven tot nieuwe wetgeving om verantwoordelijkheden af te dekken, mensen tegen alle mogelijke onheil te beschermen of controle uit te oefenen op hoe ze de overheidsmiddelen gebruiken. We denken hierbij aan de strenge wetgeving op voedselveiligheid, ventilatie of privacy maar ook het bijbehorende papierwerk. Deze goedbedoelde wetgeving belemmert het ย engagement dat mensen willen opnemen voor elkaar en voor de samenleving, omdat ze te vaak vertrekt vanuit wantrouwen en niet vanuit het vertrouwen in wat mensen kunnen. De meeste mensen deugen en dus verdienen ze ondersteuning in wat ze ondernemen. We moeten dus kritisch durven kijken naar al die maatregelen die, ondanks goede bedoelingen, een ongewenste of minstens te negatieve impact hebben op het verenigingsleven en waarvan doel en middel niet meer in verhouding staan. Want het resultaat is dat heel wat vrijwilligers er de brui aan geven. Het vinden van bestuurders en begeleiders wordt zo een heikele klus in heel wat verenigingen. We pleiten voor de invoering van een verenigingsvriendelijke versie van noodzakelijke wet- en regelgeving, die in overleg met de sector wordt voorbereid en waarbij we ย flankerende steunmaatregelen voorzien, zodat lokale vrijwilligers ze kunnen toepassen. Kortom: we erkennen het bestaan van een uitzondering op de regel. We kunnen organisaties vrijstellen van verplichtingen die voor overheden en bedrijven gelden.
3795. Verder kiezen we uitdrukkelijk voor decretale en regelrust. De voorbije jaren kregen bijna alle basisdecreten een grondige facelift en kregen de vrijetijdssectoren te maken met heel wat nieuwe wetten, regels en lokale reglementen. De socioculturele, erfgoed-, kunsten-, jeugd-, sport- en toerismesector hebben geen nood aan nieuwe regeldrift. Ze moeten aan de slag kunnen met het nieuwe beleidskader en zich kunnen focussen op hun kernopdrachten. Dit wil niet zeggen dat de regelgeving niet bijgestuurd kan worden als dit nodig is en de sector daar zelf om vraagt. Een nieuw decreet moet daarom liefst het resultaat zijn van een intens evaluatie- en participatietraject, met sterke betrokkenheid van het middenveld.
3802. Respect voor organisaties en hun werking is meer dan woorden alleen. De overheid moet voldoende financiele middelen voorzien om het uitgetekende beleid te realiseren. Structurele subsidies voor organisaties zijn noodzakelijk om een veld duurzaam te ontwikkelen en om het vrijetijdsaanbod open te stellen voor de brede bevolking, in alle regio’s. We weten uit verschillende studies dat subsidies een hefboom zijn naar eigen inkomsten. Elke gesubsidieerde euro brengt een euro ‘eigen inkomst’ met zich mee. De subsidies vanuit Vlaanderen zorgen ervoor dat onze instellingen en organisaties in relatieve onafhankelijkheid voor grote kwaliteit zorgen. Daarnaast zorgen ze ook voor vernieuwing en instroom. We willen de komende legislatuur samen met de cultuur, jeugd- en sportsectoren bekijken hoe we een duidelijker onderscheid kunnen maken tussen structurele subsidies met aandacht voor vernieuwende accenten; en tijdelijke of innovatieve projectsubsidies (een soort zaaigeld). Voor die projectsubsidies moeten er duidelijke doelstellingen worden geformuleerd en voldoende budget en tijd worden voorzien. Vandaag eindigt een projectsubsidie te vaak wanneer het project nog maar net zijn vruchten begint af te werpen. De resultaten moeten na afloop grondig geevalueerd worden, zodat de goede praktijken duurzaam verankerd kunnen worden in de basiswerking. cd&v vindt dat bij het beoordelen van projectaanvragen het duurzame effect prioritair moet zijn. Projecten moeten een verrijking vormen, geen bedreiging voor de basiswerking van een organisatie. We zijn ons ervan bewust dat de koopkracht van werkingsmiddelen door niet-indexering achteruitgaat, wat organisaties financieel zwaar treft. Daarom zetten wij ons in voor een tweejaarlijkse indexering van de werkingssubsidies.
Hervorming van de non-profitfiscaliteit (p. 100)
3839. In afwachting van een grondige hervorming van de non-profitfiscaltieit, moet de aangifte van de rechtspersonenbelasting zo veel mogelijk worden vereenvoudigd, zodat ook vzwโs een vooraf ingevulde aangifte krijgen. Dat is belangrijk voor de talrijke verenigingen die in de eerste plaats tijd willen maken voor culturele, sportieve en andere activiteiten.
Prioriteit voor duurzame en kwaliteitsvolle vrijetijdsinfrastructuur (p. 101)
3844. Verenigingen en organisaties kunnen maar een duurzame werking opzetten als ze daarvoor ook een stabiele locatie hebben. Vlaanderen is dichtbevolkt, open ruimte is schaars en er is in vele vrijetijdssectoren een groot tekort aan degelijke, duurzame infrastructuur. Daar bestaat geen toveroplossing voor, maar met een planmatige en coherente aanpak komen we ook al een heel eind. We kiezen voor polyvalente, goed bereikbare, toegankelijke en uitgeruste ontmoetingsplaatsen waar mensen kunnen samenkomen of zich creatief of sportief uitleven. Elke buurt heeft recht op betaalbare en toegankelijke publieke plekken om te feesten, vergaderen, repeteren, spelen en sporten. We stimuleren lokale besturen om vrijgekomen grote ruimtes (zoals oude opslagruimtes, rangeerstations, religieuze gebouwen) in de eerste plaats te herbestemmen voor vrijetijdsactiviteiten. Dat is een belangrijke opdracht voor lokale besturen nu de parochiale accommodatie onder druk staat. Naar analogie met de sociale ย verhuurkantoren, kunnen creatieve verhuurkantoren leegstaande ruimtes goedkoop verhuren als atelier of vergaderruimte, voor professionelen of amateurs. Op die manier geven we leegstaande gebouwen een zinvolle bestemming. Dergelijke flexibele werkplekken kunnen uitgroeien tot broeihaarden van jonge creatievelingen.
3858. We moeten co-gebruik stimuleren en faciliteren, zodat beschikbare zalen en lokalen optimaal gebruikt worden. cd&v wil daarom een structureel kader creeren voor een duurzaam en kwaliteitsvol vrijetijdsinfrastructuurbeleid. Duidelijke subsidiecriteria kunnen het bestaande aanbod verduurzamen. Blinde vlekken willen we wegwerken via cofinanciering met verenigingen, lokale besturen en de Vlaamse overheid. We breken een lans voor een nieuw eigenaarsmodel voor vrijetijdsinfrastructuur, volgens het principe van de โcommunity land trustโ, waarbij het eigenaarschap van grond en gebouw wordt gescheiden. Zo kan bijvoorbeeld de lokale overheid de gronden waarop (parochiale) gebouwen staan aankopen, zodat de lokale verenigingen er een geschikt gemeenschapslokaal op kunnen plaatsen. Mobiele units zijn in dat geval zeker een interessante piste, omdat ze duurzaam en energiezuinig zijn en bovendien modulair aanpasbaar aan de behoeften van de gebruikers van het gebouw.
3868. Standpunten:
We pleiten voor een Vlaams Digitaal Loket waar alle verenigingen met infrastructuurplannen en subsidievragen terechtkunnen. Vandaag zien ze door het bos de bomen niet meer qua subsidiemogelijkheden, brandveiligheidsverplichtingen, milieunormeringen, klimaatmaatregelen, ventilatie…
De Vlaamse overheid voorziet modelovereenkomsten om co-gebruik ook juridisch correct te regelen, en nieuwe modellen voor eigenaarsstructuren waarbij volgens het principe van de โcommunity land trustโ het eigenaarschap tussen grond en gebouw wordt losgekoppeld.
Om de toegang, het beheer en het onderhoud van de buurtlokalen die gedeeld gebruikt worden, vlot te organiseren, stellen we een vrijwilliger aan als buurtconcierge. De Vlaamse overheid ontwikkelt een app voor sleutelbeheersplannen of centrale badgesystemen en een deelplatform waar vraag en aanbod voor gebruik van ruimte elkaar vinden. Ook opleidingen op maat voor buurtconcierges en sleutelbeheerders ondersteunen dit beleid.
De overheid subsidieert aanpassings- en onderhoudswerken voor profit- en non-profitorganisaties die een gedeeld gebruik van hun infrastructuur wensen. Prioriteit wordt daarbij gegeven aan goed geisoleerde en toegankelijke repetitieruimtes voor amateurkunstenaars.
3884. cd&v zet zich in voor het behoud en de zorgvuldige ontwikkeling van onze kostbare open ruimtes. Wij willen dat deze plekken ten volle dienen als ontmoetings- en ontspanningsplaatsen voor iedereen. Dit betekent ook het behouden en waar mogelijk uitbreiden van onze groene gebieden en recreatiezones. We ondersteunen het idee van een โlobbenโ-structuur, die groene zones niet alleen met elkaar verbindt, maar ook met de groene randen van onze steden en gemeenten. Deze groene zones zijn cruciaal voor het lokale klimaat, ze stimuleren mensen om te bewegen en zorgen voor een gezonde, natuurlijke omgeving. Het zijn perfecte plekken waar gezinnen, jongeren, jeugdorganisaties, sportclubs en verenigingen in hun vrije tijd samen kunnen komen en genieten van de natuur.
3892. Om gezond te kunnen opgroeien hebben kinderen en jongeren nood aan fysieke ruimte waar ze kunnen pelen, bewegen en ontmoeten in een groene omgeving op het platteland maar ook in de stad. We willen buitenspelen aanmoedigen en dus is er vooraf geen toelating nodig om een bosspel te organiseren. We hanteren hetzelfde principe als bij openluchtzwemmen en wildkamperen: het is toegelaten, tenzij het expliciet verboden is.
3897 cd&v hecht groot belang aan het bieden van kwalitatief hoogstaande jeugdinfrastructuur voor ons bloeiende jeugdwerk. Het gaat hier niet alleen om het creeren van nieuwe faciliteiten, maar ook om het verhogen van veiligheid, duurzaamheid en gebruiksgemak van de bestaande 28.000 jeugdlokalen. Het is duidelijk geworden dat meer dan de helft van onze jeugdwerkgroepen ambities heeft om te bouwen of verbouwen, maar vaak ontbreken de middelen, kennis of mogelijkheden. Voor de ontwikkeling van jeugdinfrastructuur die 1 miljoen kinderen en jongeren ten goede komt, is een investering van 1,4 miljard euro nodig. Wij gaan daarom aan de slag met de jeugdsector om een Masterplan Jeugdinfrastructuur te ย ontwikkelen. Dit plan met een langetermijnvisie zal de basis vormen voor een doordachte financiele en inhoudelijke inhaalslag. Het zal ook belangrijk zijn om flankerende beleidsterreinen, zoals Onderwijs, Toerisme, Omgeving, Opvoeden en Sport, hierbij te betrekken. Dit Masterplan zal lokale besturen in staat stellen hun subsidieregelingen voor lokale jeugdinfrastructuur af te stemmen en daarmee hun regierol te versterken door een gedegen Lokalenplan en bijpassende subsidieregels op te zetten.
3929. cd&v onderstreept het belang van ruimte voor sport: een plek om te bewegen, sporten en evenementen te organiseren is essentieel. In het dichtbebouwde Vlaanderen zijn extra sportfaciliteiten voorzien geen kleine opgave. Daarom roepen wij op tot een evaluatie van het huidige sportinfrastructuurbeleid, met de principes van complementariteit, subsidiariteit en duurzaamheid in gedachten. Publieke ruimtes en leefomgevingen moeten uitnodigen tot actieve beweging en de toegang tot groene ruimtes voor recreatie en sport dient gemaximaliseerd te worden, zodat iedereen in de eigen woonomgeving sportief kan zijn.
3935. We zijn van plan om het Globaal Sportinfrastructuurplan Vlaanderen verder uit te voeren en kritisch te beoordelen, om te garanderen dat er geen gebieden zonder adequate sportvoorzieningen overblijven. Daarbij is het cruciaal dat sportinfrastructuur toegankelijk is en blijft voor G-sporters en voldoet aan moderne normen en verwachtingen. Zwembaden verdienen extra aandacht; zwemmen is niet alleen belangrijk binnen onderwijseindtermen, maar ook voor senioren en het heeft bewezen gezondheidsvoordelen. Cd&v wil daarom een speciaal Vlaams fonds opzetten voor energie-efficiente verbeteringen in zwembaden en basisfinanciering beschikbaar stellen voor de exploitatie van openbare zwembaden. Zwemmen in open water zien we als een recht, tenzij veiligheids- of gezondheidsrisicoโs dit verhinderen.
3944 Standpunten:
Gedeeld en multifunctioneel gebruik van alle publieke gebouwen of gebouwen die meegefinancierd werden door een overheid (scholen, speelplaatsen, gemeenschapslokalen, overheidsgebouwenโฆ) is nodig om alle vrijetijdsactiviteiten voldoende kwalitatieve en duurzame ruimte te geven. Alle overheden moeten een coherent en structureel infrastructuurbeleid voeren met nadruk op duurzaamheid, toegankelijkheid en veiligheid.
We behouden voldoende open ruimte en stilteplekken waar men zowel tot rust kan komen als aan zachte recreatie kan doen.
3952. Cd&v pleit voor een aanpak waarbij we de grenzen tussen verschillende sectoren doorbreken en inzetten op multifunctionele infrastructuur. We moeten ruimtes creeren die openstaan voor diverse, domeinoverschrijdende initiatieven en die samenwerking tussen organisaties uit verschillende velden bevorderen. Om deze intersectorale samenwerkingen te ondersteunen, blijft de Vlaamse Overheid investeren in zogenaamde Broedplekken, plekken waar creativiteit en innovatie kunnen bloeien. Hiervoor ontwikkelen we een innovatief financieringsinstrument dat, complementair aan sectorale subsidies, kan inspelen op de bijkomende infrastructuurnoden en de samenwerking tussen verschillende sectoren kan stimuleren en financieren.
Respect voor (top)talenten, innovatie en cultureel ondernemerschap (p. 103)
3961. De vrijetijdssector kent in Vlaanderen een enorme bloei, de kwaliteit is hoog en de sector draagt daarmee bij tot de internationale uitstraling van Vlaanderen en Brussel. Wereldwijd worden onze culturele organisaties & kunstenaars, mediabedrijven en topsporters geroemd in heel wat disciplines. We moeten hen omarmen zonder hen te verstikken, door hen een beleid op maat geven. Zij zijn uitstekende ambassadeurs van een regio die innovatie en creativiteit en doorzettingsvermogen als een van haar troeven wil uitspelen.
3984 Het blijft belangrijk om in de cultuursector drempels te slopen die participatie van kansengroepen belemmeren. We moeten diversiteit en vernieuwing stimuleren. Zo zorgen we voor meer diversiteit want succesvolle makers met allochtone roots, culturele ondernemers en sporters zijn rolmodellen en voortrekkers die een sneeuwbaleffect kunnen veroorzaken.
4020. Verder moeten we blijven investeren in doelgericht en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek van Mediapunt en het Kenniscentrum Cultuuronderzoek. Zo kunnen we beter inspelen op actuele beleidsvragen. Verder wil cd&v de voortzetting van de langdurige participatiebevraging (inclusief voor sport) zodat we de vrijetijdsparticipatie van de Vlamingen kunnen opvolgen en bestuderen. Bovendien is meer onderzoek nodig naar de bepalende factoren van genderverschillen in vrijetijdsparticipatie. Bij de toekenning van onderzoeksprojecten moeten we erop toezien dat universiteiten en hogescholen een faire kans krijgen om te kandideren en dat de onderzoeksresultaten maatschappelijk geborgen worden. We pleiten naar analogie met het Vlaams subsidieregister voor het oprichten van een consultancydatabank.
Respect voor de vrijetijdsparticipant (p. 106)
4050 Vrijetijdsactiviteiten zijn een belangrijk bindmiddel om mensen samen te brengen. Daarom moeten we absoluut inzetten op een participatiebeleid dat ieders recht op vrijetijd erkent en financiele en andere drempels verlaagt. De UiTPAS is daarbij een interessant beleidsinstrument dat jammer genoeg nog maar in de helft van de Vlaamse gemeenten en nog niet in alle vrijetijdssectoren wordt gebruikt. Tien jaar na de invoering is het zinvol om de UiTPAS te evalueren en bij te sturen. Concreet betekent dat:
We moeten de UiTPAS uitrollen over heel Vlaanderen zodat we de veelheid aan kortings-, voordeel-, klanten- en kansenpassen herleiden tot dit ene succesvolle, geautomatiseerde systeem. Mensen in armoede kunnen zo op een niet-stigmatiserende manier participeren. Er moet daarbij voldoende aandacht gaan naar communicatie, een breed en divers aanbod (ook van amateurkunsten en sportclubs) en de nodige engagementen voor toeleiding om mensen te helpen bij het gebruik van de UiTPAS.
We voeren een getrapt ondersteuningssysteem in voor de toekenning van het kansentarief zodat dit tarief geen โalles of nietsโ-ondersteuning is voor mensen die niet onder het kansentarief vallen.
We zorgen voor een uniforme en solidaire kostendeling voor organisatoren: als ze meer dan 5% deelnemers met kansentarief bereiken, nemen de lokale besturen een groter deel van de compensatie voor het inkomstenverlies op zich. Op die manier worden organisaties niet het slachtoffer van hun succes in het bereiken van kansengroepen.
We versterken de databank โUiT in Vlaanderenโ met een digitaal platform waarop verenigingen en organisaties kunnen aankondigen welke mensen en competenties ze nog zoeken. Geinteresseerden kunnen er grasduinen in het ruime aanbod aan vrijetijdsorganisaties waar ze kunnen deelnemen aan activiteiten, maar ook een meer permanent engagement kunnen opnemen als lid, bestuurslid of vrijwilliger.
4097. De vrijetijdsparticipatie van ouderen daalt sterk vanaf 80 jaar en dus pleiten we voor een aangepast vrijetijdsbeleid voor ouderen:
We stimuleren alle aanbieders van culturele en sportieve activiteiten om een aangepast tarievenbeleid uit te werken voor de oudere doelgroepen. In de plaats van een globaal kortingstarief voor iedereen die ouder is dan 65 jaar, kan er een bijkomende korting zijn voor 80-plussers om zodoende de participatie van deze ouderen te verhogen.
We lanceren een overheidscampagne โKom uit uw Kotโ, waarbij we de voordelen van vrijetijdsparticipatie voor senioren in de verf zetten: bewegen, lezen, discussieren, genieten, cultuur beleven, vrijwilligerswerk… helpen om gezond en gelukkig ouder te worden
Respect voor sporters (p. 108)
4169. Alle Vlamingen hun leven lang laten bewegen en sporten op een gezonde manier: dat is en blijft de uitdaging van het Vlaamse sportbeleid. Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt dat nog maar zes op de tien Vlamingen actief aan sport doen in hun vrije tijd. Twee op tien willen zelfs echt niet aan sport doen. Mensen sporten vooral omdat ze het leuk vinden, maar een gebrek aan tijd of middelen wordt vaak als reden opgegeven waarom ze het niet (meer) doen.
Sportprestaties zijn voor cd&v ondergeschikt aan de gezondheidsbevorderende aspecten van sportbeoefening. Meer dan een derde van de Vlaamse bevolking lijdt aan overgewicht. De voornaamste oorzaak is het gebrek aan fysieke activiteit. Bijna 10% van alle medische kosten zijn te wijten aan fysieke inactiviteit. Beweging en sport moeten een belangrijke rol spelen in het preventief gezondheidsbeleid. Gezond sporten betekent ook medisch verantwoord sporten. Het sportbeleid moet dus ook aandacht besteden aan gezondheidspromotie via de sport en nadruk leggen op het fysische en psychische welzijn van de sportbeoefenaar. Sportpromotiecampagnes moeten de bevolking aanzetten tot sporten en bewegen. Dat kan via gerichte acties of via het faciliteren van sportevenementen. Zo willen we onderzoeken hoe artsenpraktijken en bedrijven gestimuleerd kunnen worden om bewegingscoaches in dienst nemen en moet โbeweging op verwijzingโ verdergezet worden.
4184. Sport en spel zijn niet enkel gezond, ze brengen ook mensen bij elkaar. Toch beoefent een minderheid van de sportieve Vlamingen hun sport in een sportvereniging. Steeds meer mensen kiezen voor een commercieel sportaanbod, maar vooral voor een sport die je alleen of met vrienden kan beoefenen zonder lidmaatschap van een sportclub (zwemmen, wandelen, lopen, fietsen). Nochtans bieden sportverenigingen de beste garantie op regelmatige, aangepaste en kwaliteitsvolle sportbeoefening, zowel voor de recreatieve als voor de competitieve sporter. Ze bieden ontspanning en sociaal contact. Bovendien maken sportclubs jongeren vertrouwd met waarden als fair play, solidariteit, teamgeest, respect voor spelregels en medemens, zelfstandigheid, persoonlijk engagement en inzet voor anderen, leren omgaan ย met winst en verlies. Een sportvereniging is een remedie tegen de individualisering van de maatschappij. Het aanbod aan klassieke sportclubs bereikt evenwel nog altijd onvoldoende allochtonen, occasionele sporters en zij die niet geinteresseerd zijn in competitiesport. Daarom zijn de volgende stappen belangrijk:
We moeten extra inspanningen leveren om een kwalitatief en divers sportaanbod op maat voor iedereen te realiseren, met aandacht voor moeilijker bereikbare doelgroepen zoals mensen met allochtone roots, senioren, mensen met een beperking, sociaal kwetsbaren, bewegingsinactieven.
In het sportpromotiebeleid werken we samen met de clubgeorganiseerde sport, het onderwijs en het bedrijfsleven.
Gesubsidieerde sportfederaties sporen we aan om via intensieve projecten met expert-coaches nieuwe doelgroepen te integreren in hun werking en een โsport voor allenโ-manager aan te stellen naar analogie met de topsportmanager.
Innovatie voeren we als kwaliteitsprincipe in bij de basissubsidiering van sportfederaties, om de stagnatie van de sportparticipatie tegen te gaan via het aanstellen van een aanspreekpunt innovatie, het inrichten innovatieproeftuinen en kennisdeling.
4206. cd&v wil dat alle kinderen en jongeren kansen krijgen om te bewegen, te sporten en te spelen. Elk kind heeft nood aan beweging, zowel tijdens de schooldag als erna. Daarnaast willen we kinderen reeds op jonge leeftijd kennis laten maken met sport. Via een verdere uitrol van het Sportkompas leren kinderen welke sport het beste bij hun talenten past. De ervaring leert dat het moeilijker is om op latere leeftijd in te stappen en dat je een sport waar je goed in bent, ook langer zal beoefenen. Daarom verdienen sportverenigingen die zich bijzonder toeleggen op de kwaliteitsverhoging van de jeugdsport extra aanmoediging. Het specifieke aanbod van Sport Na School, gericht op jongeren, moeten we zeker verderzetten. Praktijk wijst uit dat tieners, rond vijftien jaar zich moeilijk engageren, vaak bij sport afhaken en later moeilijk terug aansluiting vinden. Dit is een laagdrempelige stap om jongeren terug tot sporten/bewegen aan te zetten, alleen en/of samen met vrienden en aansluitend op hun schooldag.
4216. Het G-sportbeleid (sportbeleid voor personen met een handicap) moet verder uitgebouwd worden en G-Sport Vlaanderen moet alle kansen krijgen om haar rol ten volle waar te maken, zodat meer mensen met een beperking kunnen sporten. Verder moeten we evalueren of alle gesubsidieerde sportfederaties wel voldoende inspanningen leveren om een inclusief aanbod te voorzien voor sporters met een beperking. cd&v wil een extra inspanning voor het toegankelijk maken van sportinfrastructuur en een hogere tegemoetkoming voor aangepast sportmateriaal, zodat G-sporters geen financiele drempel moeten overwinnen om te kunnen sporten.
4223 Standpunt: Alle Vlamingen krijgen de kans om op een gezonde manier levenslang te kunnen sporten en bewegen. Daarom moet er specifieke beleidsaandacht zijn voor doelgroepen zoals mensen in kwetsbare situaties, bewegingsinactieven, G-sporters, senioren, allochtonen en jongeren.
Respect voor een evenwichtige mediasector (p. 112)
4344. In een aanhoudend veranderende samenleving blijft een essentiele rol weggelegd voor een sterke Vlaamse openbare omroep die voldoende budgettaire middelen heeft om zich soepel aan die wijzigende omstandigheden aan te passen. Alleen dan kan de focus 4346 van de VRT liggen op het vervullen van haar belangrijke publieke opdracht op een kwalitatieve manier, zonder te verglijden in een commerciele logica. De VRT moet daarbij de focus leggen op een maatschappelijke impact dankzij een breed programma anbod, dat mensen inspireert, verbindt en in beweging brengt (lezen, sporten, cultuurbeleving…). Ook ontspanningsprogrammaโs hebben daarin een plaats, op voorwaarde dat hun maatschappelijke meerwaarde gegarandeerd is. De VRT moet ernaar blijven streven om de meest betrouwbare en toegankelijke nieuwsbron in Vlaanderen te zijn, die onafhankelijke en onpartijdige informatie biedt maar ook een platform is voor debat. De strijd tegen desinformatie en nepnieuws door het bevorderen van ย mediawijsheid, zijn daarbij prioritair. Dit houdt onder meer in dat correct zijn, belangrijker is dan snel zijn. Als openbare omroep moet de VRT blijven inzetten op marktversterkende samenwerking met andere Europese openbare omroepen en vooral met de Vlaamse mediabedrijven, onder andere wat betreft reclamewerving, creatieve en technologische innovatie.
We zetten ongelijkheid (weer) om in sociale mobiliteit (p. 132)
It takes a village to raise a child
5077. Tegenover deze financiering staat de verplichting voor scholen om hun gebouwen principieel open te stellen voor hun omgeving. Het zou jammer zijn als de lokalen na schooltijd onbenut blijven, terwijl verenigingen op zoek zijn naar plaatsen om hun activiteiten (sport bijvoorbeeld) te organiseren. Scholen wijzen vaak terecht op praktische problemen, zoals iemand om de school te openen en te sluiten na schooltijd. We geloven dat in dit geval lokale besturen goed geplaatst zijn om naar oplossingen te zoeken.
5202 Standpunten:
cd&v pleit voor het uitrollen van het concept van De Brede School (een school die onderwijs met andere voorzieningen combineert, zoals opvang, sport…) in heel Vlaanderen, om op basis van een duurzame, doelgerichte en gelijkwaardige samenwerking tussen organisaties uit verschillende beleidsdomeinen, maximale ontwikkelingskansen te bieden aan kinderen en jongeren. We nodigen scholen hierbij uit hun vrijheid op het vlak van organisatie (bijvoorbeeld met betrekking tot de schooldag) maximaal te benutten.
Met het oog op het wegnemen van participatiedrempels, sluiten buitenschoolse activiteiten (cultuurbeleving, deeltijds kunstonderwijs, sport, jeugdvereniging, techniekacademie) aan bij het onderwijsaanbod. Waar mogelijk worden ze in het schoolgebouw of de onderwijscampus zelf aangeboden.
ย Infrastructuursubsidies voor scholen bevatten ook voorwaarden om, met het oog op de ontwikkeling van de realisatie van De Brede School, deze infrastructuur ook voor naschoolse ย activiteiten open te stellen.
JUSTITIE
Een rechtvaardig strafrechtsysteem (p. 389)
Zinvolle strafuitvoering
15200 Talloze mensen zetten zich vandaag al in om in een zinvolle strafuitvoering te voorzien, maar zij botsen daarbij nog te vaak op hindernissen zoals de beperkte infrastructuur of een beperkt werk-, sport opleidingsaanbod. De werkelijke uitvoering in de praktijk van de detentieplannen moet daarbij een eerste stap zijn.
BINNENLANDS BESTUUR
Financiering (p. 401)
15522. Inzake de financiering van de lokale besturen wordt de laatste jaren al eens de term โkoterijenโ in de mond genomen. Het is een terechte omschrijving. Gemeentefonds, stedenfonds, plattelandsfonds, Elia compensatie, ingekantelde sectorale subsidies voor onder meer cultuur, jeugd en sportโฆ Het is een moeilijk ontwarbaar kluwen geworden van financiele stromen die allemaal volgens eigen verdelingscriteria werken, waarvan sommige wel en andere niet geindexeerd worden. Het is een situatie die niet langer houdbaar is en aan een make-over toe is. Onze lokale besturen genieten het grootste vertrouwen bij de burger, ze hebben de afgelopen jaren getoond dat zij in staat zijn om grote crisissen naar ieders tevredenheid te beheren. Zij hebben recht op een geactualiseerde en rechtvaardige financiering. ย Vanzelfsprekend is het niet de bedoeling om met een hervorming van het Gemeentefonds bepaalde steden en gemeenten plots minder middelen toe te kennen. Een hervorming dient gepaard te gaan met de nodige overgangsmaatregelen die inhouden dat steden en gemeenten er financieel niet op achteruit gaan.
Ondersteuning voor regioโs met specifieke problemen (p. 404)
15637. Dit wijst op een groot toekomstperspectief, maar ook op grote investeringen โ in de vorm van onderwijs, betaalbare huisvesting, kinderopvang, inclusieve arbeidsmarkt, sportvoorzieningen, bijkomende mobiliteitsinfrastructuur, veiligheidsorganisatie en โฆ om dit perspectief waar te kunnen maken.
We zijn een inclusieve samenleving. We sluiten niemand uit op basis van uiterlijke kenmerken, huidskleur, leeftijd, gender, geaardheid, overtuiging of geloofsovertuiging. Samen leven met mensen van verschillende culturen en levensopvattingen vraagt een voortdurende inspanning van elke burger. De overheid steunt initiatieven die burgers met uiteenlopende achtergronden bij elkaar brengen, respecteren, en blijven ontmoeten. Dat gebeurt op alle mogelijke maatschappelijke terreinen (onderwijs, cultuur, sport, wijken, โฆ) zonder met subsidies te gaan rondstrooien of mensen te betuttelen.
Alle wedstrijden met dieren op het Belgisch grondgebied zullen worden verboden, want dieren zijn geen producten of objecten voor vermaak.
Duurzame, regionale landbouw voor een rechtvaardige wereld. (p. 27)
Hengelen (?sportvissen’) moet verdwijnen en wordt in aanloop naar een verbod sterk ontmoedigd. Ook het geven van ?vislessen’ op scholen bijvoorbeeld, wordt verboden.
ONDERWIJS EN OPVOEDING
Kleuter-, lager en secundair onderwijs (p. 46)
Er wordt geรฏnvesteerd in voldoende uren aangepaste fysieke activiteit op school. Schoolzwemmen en sportlessen voor alle leerlingen in basis- en voortgezet onderwijs vinden daarin ook hun plaats, met bovendien een aanbod van fysieke activiteiten die niet met competitie en prestatiedruk gepaard gaan, maar streven naar een groter lichaamsbewustzijn en mindfulness bij de leerlingen. Yoga en niet-competitieve oosterse gevechtssporten dienen op school aangeboden te worden, even als meditatie- en relaxatietechnieken aangepast aan jongeren. Jongeren dienen als het ware te kunnen kiezen uit een breed palet van fysieke activiteiten waar ze zich goed in voelen.
7.2 Tevens dient het welzijn van de burgers nagestreefd te worden door een gezond leven in een gezonde omgeving aan te moedigen. Daartoe moet de overheid alles in het werk stellen om van jongs af aan sportactiviteiten en gezonde voeding te stimuleren zodat elke burger een goede fysieke conditie en hygiรซne verwerft, wat heel de maatschappij ten goede komt. Daartoe is het bovendien noodzakelijk om de financiรซle middelen en infrastructuur van ADEPS, BLOSO en de Duitstalige gemeenschap samen te voegen om een nationale en drietalige (Nederlands, Frans, Duits) sportorganisatie en โinfrastructuur te creรซren. Tenslotte moet de voedingscontrole worden versterkt door aan de inspecteurs voldoende middelen te verschaffen.
Netwerk Lokaal Sportbeleid is de ledenvereniging en het kenniscentrum voor een kwaliteitsvol lokaal en regionaal sport- en recreatiebeleid.
Deze website gebruikt cookies om jou de beste ervaring te geven.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor functionele redenen zoals authenticatie. Ze bewaren geen persoonlijke data. De cookies worden gebruikt om een algemeen beeld te geven hoe de website gebruikt wordt. Er wordt geen persoonlijke informatie opgeslagen en is helemaal anoniem. Op onze website kan je meer informatie lezen over ons cookiebeleid en privacybeleid.