Sportklassen in de eigen gemeente

Je kent ze wel; de sportklassen. Een hele week verblijf je met de klas in een sportaccommodatie, waar je naast de gebruikelijke lessen ook meer dan 2 uur per dag gaat sporten. Een heel leuk concept, maar in deze tijden waarin scholen รฉn ouders moeten besparen is het niet evident om die overnachtingen, maaltijden en sportlessen te bekostigen. Sportklassen hoeven echter niet duur te zijn.

Sportwerk Vlaanderen wil jullie graag inspireren met dit verhaal uit Roeselare, waar scholengroep Arkorum al 25 jaar bewust kiest om de sportklassen in de eigen gemeente te organiseren.

De sportklassen heruitgevonden!

De stad Roeselare stelt de sportaccommodatie en het materiaal ter beschikking. De school is verantwoordelijk voor de jaarplanning. Voor de inhoud van de lessen en het lesgeven doet men beroep op Sportwerk Vlaanderen. De meerwaarde van Sportwerk is dat zij uitsluitend werken met gediplomeerde lesgevers, wat de kwaliteit van de lessen alleen maar ten goede komt.

Ze werken bij voorkeur met een vaste lesgever om zo de continuรฏteit te garanderen. De voeling met de doelgroep is ook van groot belang. De lesgever maakt het sportschema op en zorgt voor de lesvoorbereidingen voor de begeleidende klasleerkrachten. Alle communicatie over de sportklassen loopt via de lesgever van Sportwerk. Hij/zij staat immers erg dicht bij de scholen en de klasleerkrachten.

Klasleerkracht geeft sportles

De lesgever van Sportwerk geeft een sportschema ontwikkeld waarbij er parallel aan zijn/haar les een andere sport begeleid wordt. Er wordt geopteerd voor โ€˜makkelijkeโ€™ sporten die haalbaar zijn voor de leerkracht. De lesgever van Sportwerk geeft dan weer een sporttechnische les die niet zo makkelijk gegeven kan worden in de school. Er kan ook gewerkt worden met verschillende pakketten die Sportwerk ter beschikking heeft.

Dat klasleerkrachten sportlessen moeten begeleiden, zorgde eerst voor wat koudwatervrees bij sommige leerkrachten. Maar al snel bleek dat er geen reden was tot paniek. De lessen werden goed uitgewerkt door de lesgever en deze stond altijd paraat om extra tips te geven. Het was even wennen, maar al snel kwam er een positieve feedback vanuit de schoolgemeenschappen op de professionele en didactisch bekwame aanpak van de Sportwerk-lesgever.

Hoe ziet de week eruit

Iedere ochtend stelt de lesgever de zaal op. Die zorgt ervoor dat alles voor zowel de leerkracht als voor zichzelf klaarstaat. Elke dag krijgen de leerlingen 2 sporten. De leerlingen komen toe en worden verwelkomt door de lesgever van Sportwerk. Elke klas krijgt een kleedkamer toegewezen. De leerlingen die starten met sport kleden zich om en verzamelen in de zaal. De andere 2 klassen krijgen eerst les.

In de sportzaal geeft de lesgever eerst de uitleg van de week. Algemene afspraken worden gemaakt die de hele week gelden. Daarna gaan ze over tot de orde van de dag. De lesgever legt uit welke sporten er vandaag gegeven worden. Na de uitleg starten de sportlessen. De leerkrachten krijgen de lesfiches mee en gaan aan de slag. Na de korte pauze wordt dit herhaalt met de andere 2 klassen. Over de middag hebben ze lunchpauze en vrij spel. Na de middagpauze wisselen de 2 klassen van sportthema.

Ze herhalen deze werking op maandag, dinsdag en donderdag. Op vrijdag werken ze steeds met een eindspel. De lesgever neemt de 2 klassen die op dat moment sport hebben dan samen zodat de leerkrachten vrij zijn.

Voorbeeld van een weekschema