Nieuws

Minimumdoelen zwemonderwijs lager dan voorgesteld

Minimumdoelen zwemonderwijs lager dan voorgesteld

Vorige week kwam het uitgebreid in de media. De minimumdoelstellingen voor zwemmen zijn niet zoals we met de hele sector gehoopt en voorgesteld hadden. Hoe zit de vork in de steel? En welke rol speelt Netwerk Lokaal Sportbeleid?

De lat moet omhoog, maar niet voor zwemmen?

Eind 2024 bracht Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir een commissie van experten samen, onder leiding van prof. dr. Daniel Muijs, met als doel de nieuwe minimumdoelen voor kleuter- en lager onderwijs vorm te geven. Het algemene uitgangspunt was om de lat opnieuw hoger te leggen door middel van een kennisrijk curriculum. Begin mei schoven de experten een verdere concretisering naar voren ten aanzien van het zwemonderwijs in Vlaanderen. Een duidelijke afbakening omtrent de afstand en enkele belangrijke basisvaardigheden kregen een prominente plaats in het voorstel. Het veld reageerde enthousiast op dit voorstel, met in het achterhoofd de gekende bezorgdheden omtrent de maximumfactuur en het beschikbare zwemwater.

Ondertussen werd de lat opnieuw verlaagd door het Vlaams Parlement, terug bij af voor het zwemonderwijs in Vlaanderen: “De leerlingen voelen zich veilig in het water en kunnen zwemmen zonder hulpmiddelen.”

Vanuit het veld verenigen we ons met verschillende actoren om deze kwaliteitsdaling in het zwemonderwijs een halt toe te roepen en om te keren. De Vlaamse Zwemfederatie neemt de lead in de sneuveltekst die ook Netwerk Lokaal Sportbeleid ondertekent. BVLO richtte ook een brief, ondertekend door verschillende belangenbehartigers, aan de minister om hier nog het tij te keren.

Eindterm (zoals voorheen geformuleerd):

  • Leerlingen zich ongeremd en spelend kunnen bewegen in het water.
  • Leerlingen zich veilig voelen in het water en kunnen zwemmen.

Voorgestelde eindterm (juli 2025):

Gecommuniceerd naar de buitenwereld vanuit de expertengroep onder leiding van prof. dr. Muijs.

  • De leerlingen kunnen in bewegingscontexten in het diepe water:
    • 50 meter aansluitend en doelmatig voortbewegen zonder hulpmiddelen in een aangeleerde zwemslag;
    • drijven, watertrappelen en roteren rond de lichaamsas.

Goedgekeurde eindterm (september 2025):

  • De leerlingen voelen zich veilig in het water en kunnen zwemmen zonder hulpmiddelen.

Waarom is deze eindterm onvoldoende?

In het eerste deel van de eindterm wordt verwezen naar het zich veilig voelen in het water. Naast de vraag of dit element objectief meetbaar en zinvol is, rijst de vraag of veilig zijn in het water niet het vereiste doel zou moeten zijn.

In het tweede deel van de eindterm ligt de focus op het zwemmen zonder hulpmiddelen, helaas zijn er geen minimumvoorwaarden gekoppeld aan de afstand en de zwemstijl waarin dit uitgevoerd moet worden. De eindterm in z’n huidige vorm schept onvoldoende voorwaarden om leerlingen zich veilig te laten voortbewegen in water. Jongeren die geen 50 meter aaneensluitend kunnen zwemmen (in buik én ruglig), niet kunnen drijven, watertrappelen of roteren, zijn niet veilig in het water.

Gezien de maatschappelijke trends en ontwikkelingen, denk aan openwaterzwemmen, nieuwkomers met amper zwemervaring die eigen vaardigheden niet of moeilijk kunnen inschatten, naschoolse zwemlessen die buitensporige prijzen aannemen, enz. is dit een beslissing die nefast is voor het leren zwemmen in Vlaanderen.

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijk 0 cookies

Je ontvangt strikt noodzakelijke cookies, omdat ze nodig zijn voor het juist functioneren van deze website. Deze cookies kun je niet uitschakelen.

Geen cookies gevonden

Voorkeuren 0 cookies

Deze website slaat jouw voorkeuren op zodat deze bij een volgend bezoek kunnen worden toegepast.

Geen cookies gevonden

Analyse 0 cookies

Deze website analyseert het gebruik ervan, zodat we functionaliteit daarop kunnen aanpassen en verbeteren. De gegevens zijn anoniem.

Geen cookies gevonden

Tracking 0 cookies

Deze website analyseert je bezoek om de inhoud beter op jouw behoeften af te stemmen.

Geen cookies gevonden

Extern 0 cookies

Deze website maakt gebruik van externe functionaliteit, zoals Social Media deelmogelijkheden.

Geen cookies gevonden